Viser søkeresultater 1 til 10 av 98

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.

Sitat Opprinnelig skrevet av Aud Jorun Vis post
    Da eg fekk svara på kortisol-prøvene i dag sa legen min at ho ikkje kunne tolke dei. Ho skulle sende dei vidare til Endoen min. Trur han veit ennda mindre........Så skulle eg sjekke her.
    Så får vi sjå kva som skjer....
    Ingen av disse vil gi deg diagnosen binyretretthet fordi denne diagnosen ikke eksisterer. Skal du få utskrevet HC må du gjøre som jeg beskriver her i min tråd innlegg 87 og håpe at legen din hjelper deg. Hvis du skal få diagnosen Addisons så må du ha 10% binrefunksjon eller mindre. I skolemedisinens verden finnes det ingen symptomer på dårlige binyrefunksjon i skiktet mellom 10% og 100%.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Skal du få utskrevet HC må du gjøre som jeg beskriver
    Eg har faktisk fått resept på kortison og det før eg tok prøvene.
    Tok det i ca 1 veke, så slutta eg for å ta prøvene. No har eg fått svar og meinar sjølv at det er forsvarleg at eg fortsetter på kortison ut fra prøvesvara.
    ---

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Så flott. Hvilken dose har du brukt? Selv har jeg slitt litt med å finne dosen "min"

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Så flott. Hvilken dose har du brukt? Selv har jeg slitt litt med å finne dosen "min"
    Eg tek ein halv tab om morgonen og ein halv halv to gongar til. Det blir ein heil i løpet av dagen. 25mg.
    ---

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Samme dagsdose som jeg brukte. Har nå vekslet litt opp til 30mg fordi jeg fikk en liten knekk etter en forkjølelse. Men jeg fordeler på 5 doser pga den korte halveringstiden på HC (bare 90 minutter), dvs i fallende dose utover dagen, ca hver 4.time. Tok bare en dose til å begynne med. Det hjalp lite.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Overskriftenlyder "legen mener jeg er overdosert" ?
    så, allerede i spørsmålet legger du ut at det kan være flere meninger om det ?
    Og jeg er enig - hva er en "overdose" når det er snakk om stoffskifehormoner ?
    Først - absolutt ikke det jeg legger i ordet overdose, nemlig en farlig tilstand.
    For det er ikke farlig - kan være jævlig ubehagelig - jojo, men dog.....
    I livstruende situasjoner bør man nok være nøye ned nyansene.

Symptomer som man mener har sitt utspring i for høy dose stoffskiftehormoner, gir en variade av symptomer. Noen kommer når kroppen ikke har tilpasset seg den nye aktivitet som stoffskiftehormondosen pålegger kroppen. Kanskje alle gjør det, mens kroppen strever for å leve opp til den pålagte aktivitet, er det noen organer som ikke klarer å etterkomme kravet.
    De har ligget brak i mange år og klarer ikek komme igang igjen.
    Binyrene er et meget viktig organ å få med seg, da flere av dets produkter også er nødvendige for en korrekt stoffskiftefunksjon.
    Og kanskje ett av de verste å få med seg ?

Hjertet er kanskje det letteste å få med seg ?
    Alt for lett for mange - de får hjertebank lenge før stoffskiftet er oppe å går.
    Og de definerer derfor hjertebank som "overdose".
    Det er feil......
    Hjertebank er st symptom på at hjertet har fått nok stoffskiftehormoner.
    Ikke at resten av kroppen har det !!!
    For det ikke sånn at en "overdose" betyr at man har fått for høyt stoffskifte - bare for høy hjerteaktivitet.
    Og det er noe annet......

Henger ikke binyrene med, gir det en stor variasjon symptomer.
    Både fordi man ikke får nok til øyeblikkelige opppgaver, men også fordi stoffskiftet ikke kommer ordentlig igang uten disse produkter.

Stoffskiftet er svære greier, altomfattende, og ikke noen selektiv greie man kan måle med en enket blodprøve.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Hjertet er kanskje det letteste å få med seg ?
    Alt for lett for mange - de får hjertebank lenge før stoffskiftet er oppe å går.
    Og de definerer derfor hjertebank som "overdose".
    Det er feil......
    Hjertebank er st symptom på at hjertet har fått nok stoffskiftehormoner.
    Ikke at resten av kroppen har det !!!
    For det ikke sånn at en "overdose" betyr at man har fått for høyt stoffskifte - bare for høy hjerteaktivitet.
    Og det er noe annet......
    Godt sagt, Finn. Men har vi egentlig noen garanti for at denne hjertebbanken ikke er en skade av for lite stoffskiftehormoner Noen (husker ikke hvem) på forumet la ut en forskningsrapport som viser at hjerteproblem kan oppstå ved hypothyreose, men det snakker ikke legene om....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

jojo -det farligste er den belastning hjertet blir utsatt for over lang tid med for lite stoffskiftehormoner.
    Da skjer at hjertets hjertefrekvens blir så lav at for å oppfylle sirkulasjonskravet må hjertet ta stooore "slurker" - istendenfor oftere og mindre slurker når frekvensen er høyere.
    Man kan godt få bankt da også.

Høy frekvens og hjertebank er ubehagelig, men ikke farlig for de som ikke har en kjenr hjertesykdom da. Hjertet utsettes for mye verre påkjenninger i daglig aktivitet.
    Årsak er at kroppens krav til sirkulasjon er så høyt at hvilefrekvensensmaksimum er oppnådd, men det kreves enda høyere sirkulasjon, og hjertet tvinges til å ta for store "slurker".

Vel - algoritmen er gammel - fra den tia jeg tok et A-kurs, men jeg syns det er en forstålig forklaring.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

No når eg har fått konstantert lavt kortisol via spyttprøver, bør eg da ta Kortison eller Pregnenolone? Er det noken som har synspunkt på det?
    ---

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Selv bruker jeg begge, samt Barbasco plus som binyrestøtte. Skal kjøpe Ashwaganda også, men har ikke kommet så langt. HC er for at binyrene skal for ro. De andre er for å styrke dem.

Lignende tråder

1. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 18:09
  2. Treng tips om bra fastlege i Oslo...
    Av Delisa i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 02-11-09, 12:41
  3. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  4. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 14:31
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn