Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
Så ikke innlegget ditt før nå, rexxy69- gleder meg å høre at du har en forståelsesfull og grei lege. Det betyr mye!

Skal du få ft4 opp mot 20 "bare" med erfa forresten? Det er sikkert forskjellig fra person til person, men hos meg kan det bli vanskelig da ft4 antakelig fremdeles er relativt lav selv om jeg går på 3,5 grain (tok prøver i dag så får svar snart). Vet ikke hvor viktig det er at ft4 skal opp når man går på Erfa, men den bør vel ligge på midten i alle fall? Eller er det "normalt" å ha det ok med en lav ft4 når man går på Erfa?
Jeg har jo ikke erfaring, men tenker høyt som så...
1) har man redusert omdanning vil man antakelig trenge en høy dose Erfa og gjerne også multidosere for trivsel. Man "flyter" på den t3 man får tilført. Da er antakelig nivået fT4 mindre viktig siden man i liten grad får nyttegjort seg dette lagret ved f.eks sykdom som medfører behov for mer hormon.
2) har man grei omdanning er det kanskje greit å ha fT4 et stykke opp siden man vil forbruke av fT4 når man har brukt nok av fT3 til at blodverdien synker? Disse personene vil kanskje også ha behov for lavere vedlikeholdsdose enn overnevnte?

Kanskje er det sånn at man - når man er nok nedkjørt - havner i gruppe 1, men at når kroppen får frisknet til og hjulene igjen begynner å snurre ved hjelp av medisin som kroppen får nyttegjort seg og kanskje også kostholds- og livsstilsomlegginger, så kan man ende i gruppe 2? (Vi VET at selen, d-vitamin og sink er nødvendig i omsetning og omdanning av skjoldbruskkjertelhormoner, det er sikkert også andre).