Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
-
19-10-10, 13:36 #11
Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:
Anisa: Tusen takk for info
Driftssjefen: Så spennende! Nå fikk jeg nesten litt prestasjonsangst
Blondie: Takk for linkene! - Har vurdert om det er dette jeg skal skrive om...
rexxy69: Hei du. Jeg ble absolutt ikke irritert, var enig med alt du skrev
Har merket alle årene jeg har gått på studiet, at jeg ikke har lært noe om hypothyreose f.eks, og det er nå jeg har mulighet til å fokusere på dette - og nettopp derfor jeg valgte dette temaet som bachelor. Problemet nå er at jeg har vanskeligheter med å bestemme meg helt og holdent..
I dag har jeg tittet innom flere sider, og må få litt hjelp til å bestemme meg for hva jeg bør fokusere på. Jeg har tenkt på disse emnene:
Hypothyreose og selen
Hypothyreose og graviditet (dette er et stort tema - kanskje jeg bør vente med dette til evt. masterstudier?)¨
Hypothyreose og soya
Hypothyreose og osteoporose
Hypothyreose og TSH- problematikk..
RosaElefant
RosaElefant
...
-
19-10-10, 13:55 #12
Ta soyaen du. Den er ganske godt dokumentert (mye forsket på), men likevel har ikke resultatene kommet nok ut i sirkulasjon - så det bør være mulig å finne stoff.
Videre er den 100% relevant innen ditt fagområdet siden mange måltidserstattere er soyabaserte.... Noe som kan forverre problemet med folk som har en halvfungerende kjertel og som forsøker å slanke seg.
Og trenger du mer bredde kan du dra inn GMO-siden av det (genmodifisering) - eller du kan la oppgaven omhandle goitrogens (stoffskiftehemmende matvarer) generelt.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
19-10-10, 14:06 #13
smgj: Tenker det samme - at det er enklere å finne stoff om soya og hypo, og det ser jeg nå som jeg sitter og søker rundt på nett. Funnet noe via PubMed og tittet litt her på forumet...

I forbindelse med slike skoleoppgaver er det nok viktig å ikke "ta vann over hodet", for det er lett å bli overinspirert og til slutt sitter jeg der og ikke kommer videre fordi jeg ikke finner informasjon siden denne oppgaven skal handle om resultater fra andre forskningsartikler, så jeg er ikke så fri som jeg kunne ønske.
Dette med goitrogene matvarer er jo veldig interessant! Husker jeg leste om soya, og etter det ble det ingen kaffe latte på soya for meg!
RosaElefant
RosaElefant
...
-
26-10-10, 12:24 #14
Hei
Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering siden sist.. 
Jeg valgte å skrive om soya og hypothyreose - et tema som er mye mer spennende enn jeg opprinnelig trodde, og det er godt å ha en slags motivasjon/spark i rumpa i form av denne foreleseren jeg har nevnt tidligere
Jeg har vært og skrevet ut flere artikler via PubMed og andre steder, og er nå godt i gang
Jeg har fortsatt en liten stund på å bli ferdig, og håper det blir en ålreit oppgave
Ellers har jeg vært hos en endokrinolog (igjen) på Aker, og det var en positiv opplevelse (har hatt en negativ erfaring derfra) og fikk møte en ny lege, og hun var hyggelig - både forståelsesfull og villig til å hjelpe. Endelig!
Syntes selv jeg fortjente å treffe en ålreit lege
Det jeg sliter med nå er at det er forferdelig vanskelig å stå opp om morgenen, og føler meg hver dag stiv og støl i kroppen om morgenen. Hva kan dette være, tror dere? Og selvfølgelig vekten, men prøver å være fornøyd med meg selv - legen på Aker sa at jeg burde heller fokusere på å spise sunt, være så fysisk aktiv som jeg har energi til og heller være fornøyd med meg selv.
RosaElefant
RosaElefant
...
-
01-11-10, 13:01 #15
Argh, blir så provosert!
Argh! Jeg merker at jeg begynner og bli lei av å ikke bli tatt seriøst! Vi har om kostveiledning i dag, og snakket om vektnedgang og en spurte om dette med lav eller høy forbrenning. Foreleser sa at mennesker har så og si samme forbrenning og svært sjelden kan noen unnskylde på forbrenningen sin.
Jeg rakk og hånda og spurte om hun snakket om friske eller syke mennesker, fordi det er dem med f.eks stoffskiftesykdommer som har nedsatt forbrenning. Foreleser svarer at det er kun de som ikke er under behandling. Jeg svarte at dette ikke stemmer, for selv om man er adekvat behandlet (ifølge blodprøver) betyr ikke dette at forbrenningen er "normal". Men det ble bare avblåst!
Kjenner jeg blir irritert! Til og med lege ved Aker sa det samme som meg. Nei, vi blir tydeligvis ikke tatt seriøst så lenge vi ikke tenker innenfor den fastbestemte "boksen".
RosaElefant
RosaElefant
...
-
01-11-10, 15:33 #16
Sv: Argh, blir så provosert!
Slike svar tyder vel på at de egentlig ikke har peiling på stoffskiftet. Og det viser også, mener jeg, hvilken klokkertro de har på at bare man har fått levaxin, så er alt så bra atte...!
Minner meg om foredragsholderne på det livsstilsendringskurset jeg nettopp har gjennomført på Bærum sykehus. Ernæringseksperten nevnte såvidt stoffskifte og at det kunne ha innvirkning på vektoppgang. Men det gjaldt visst bare noen ytterst få, så det var nok ikke interessant for de som var der...
Kirurgen som skulle informere oss om vektoperasjoner hadde stoffskiftesykdom nevnt på overheaden som en av følgene av overvekt. Men det punktet hoppet han glatt over! Og da jeg etterpå spurte om hva han mente med det, fikk jeg bare noe babbel om "metabolsk syndrom" og ikke noe svar på det jeg spurte om. Stoffskiftesykdom var altså ikke årsak til overvekt, men en følge av overvekt. Jeg gadd ikke diskutere mere med ham. Jeg mener selv bestemt at jeg fikk hypothyreosen først, og at vekta kom etter det. Men i likhet med deg snakker visst også jeg for døve ører om jeg prøver å nevne noe slikt...Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
01-11-10, 16:14 #17
Jeg er ihvertfall helt sikker på at vekta kom da jeg ble syk av hypothyreose. La på meg 20 kg på 6 måneder, mistet hår, gikk ikke ned i vekt på slankekurs (skulle sett det blikket jeg fikk når jeg gikk på vekta på det kurset: "HUN har ikke fulgt dietten"-blikket) orket ikke trene mm.
Så vi får ikke overvekt pga hypothyreose og vi har ikke hypothyreose dersom vi ikke er overvektig....vi skal altså forholde oss til så mange rare holdninger fra de som liksom skal hjelpe oss...
-
01-11-10, 16:52 #18
Jeg har tilbragt mesteparten av livet som slank - til tider mager: så å si alle i min store slekt er slanke - magre!!!
Endte opp med 15-20 kg mer enn jeg har vært vant til - har etter oppstart på erfa mistet ca 8 kg.
Aldri vært flink med kosthold - og ikke til å trene heller. Eneste forskjell fra før til nå er erfa og kosttilskudd.
Når allslags eksperter uttaler seg så uttaler de seg ikke utifra udokumenterte "kasus" som flere av medlemmene her inne.
Det er noe som heter at det er Seierherrene som skriver historien:
i så måte er det vel liten tvil om at det er Syntetindustrien (også kalt Legemiddelindustrien) som "eier" sannheten her
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:)
Av Rosin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 93Siste melding: 11-08-12, 19:11 -
Ernæringsstudent med hypothyreose
Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifteSvar: 45Siste melding: 19-01-11, 06:06 -
Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:
Av rosaelefant i forumet Helbred og kostholdSvar: 15Siste melding: 26-10-10, 12:24 -
Nykomling som søker svar
Av HeiDisign i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 13-01-08, 09:46
Svar med sitat
Bokmerker