Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 46
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Standard Ernæringsstudent med hypothyreose

Hei,
    jeg er en jente på 23 år som ble diagnostisert med hypothyreose for ca. 10 år siden, og har siden den gang brukt tyroksin (T4) i tab. form.
    Nå går jeg mitt siste år på ernæringsstudie, og skal i forbindelse med dette skrive en bacheloroppgave, og jeg har valgt å skrive om hypothyreose. Likevel er jeg usikker på om hva problemstillingen min skal være..? Har søkt etter informasjon om hypothyreose og vitaminer/mineraler, kosthold m.m.

Meldte meg inn i dette forumet i dag, da jeg tenkte at litt "brainstorming" med dere her, kunne gitt meg noen nye ideer .

RosaElefant

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:

Hei og velkommen da - vi trenger sånne som deg !
    Så det er gjensidig og blir spennende.
    Det er mange her som er flinke på ernæring. Noen er sikkert selvlærte, og wv egen erfaring. Noen med helsebakgrunn finnes også.
    Ingen diettikkere, antar jeg da.

Og, som du sier, alt for få kontrollerte studier finnes.
    Håper mange vil skrive her.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Standard Time på Aker i Oslo - endokrinologisk avd.

Dessverre blir hypothyreose ofte glemt, og dette merkes utdanningsmessig, og det er nettopp derfor valget mitt falt på denne sykdommen.. Men det er i grunn lite seriøst (gode studier) på nettet, men haugevis av info om selve sykdommen (da engelsk tekst).

Jeg har time hos en endokrinolog om 2 uker, og ønsker å få det beste ut av timen, men ser ikke frem til dette, føler at jeg ikke får noe forståelse Håper jeg får noen tips fra dere andre her

Jeg har vært der en gang tidligere, men det var lite vellykket, dessverre. Følte jeg ikke fikk noe ut av den timen, og det eneste jeg fikk høre var at blodprøvene mine var normale (TS, T4, T3 m.m) og at jeg sannsynlig har insulinresistens (noe jeg visste fra før av). I tillegg føler jeg et slags "mas" om at jeg må gå ned i vekt, men det går jo i sneglefart til tross for fysisk aktivitet og sunt kosthold (lavkarbo).

Jeg bruker Levaxin daglig, men føler likevel at dette ikke er nok. Har noen noe gode tips for hva jeg bør be om/gjøre hos denne endokrinologen? Må innrømme at jeg gruer meg, for det er alltid en negativ opplevelse for meg.

RosaElefant

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Meldte meg inn i dette forumet i dag, da jeg tenkte at litt "brainstorming" med dere her, kunne gitt meg noen nye ideer .
    Velkommen RosaElefant

Har du været en tur og vende på forummet Stoffskifte og kosthold? Der burde du kunne finde gode søgekriterier til at søge videre, vil jeg mene.
    God arbejdslyst.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Time på Aker i Oslo - endokrinologisk avd.

Hei Rosa Elefant

Du er ikke den eneste i verden som ikke er fornøyd med Levaxin behandlingen, vi er mange.

Det skyldes som oftest;
    • du går på for lav dose; ft4 skal ligge høyt i referanseområde
    • du har problemer med binyrene
    • du trenger tilskudd av t3 (Levaxin inneholder kun t4)
    • Levaxin er et syntetisk legemiddel og er ikke like effektivt som naturlig thyroid

Jeg hoppet selv over til thyroid (Erfa thyroid) etter fire mnd på Levaxin. Erfa inneholder også t3 hormonet. Forskjellen var enorm, og jeg angrer ikke ett sekund. Jeg har også svake binyrer (som mange med lavt stoffskifte får, fordi lavt stoffskifte sliter på binyrene), hvilket forkludret behandlingen en del. Men jeg går nå på binyrestøtte i tillegg og er blitt mye bedre.

Binyrenes tilstand måles med korisol i spytt, 4 ganger på en dag (veldig lett å ta hjemme), og ikke med blodprøve (til tross for at mange leger tror det er tilstrekkelig).

Om jeg var deg, hadde jeg bedt om å få prøve Erfa med en gang. Det er imidlertid tvilsomt om Aker vil skrive ut dette, da de er ganske konservative. Dette er helt misforsått fordi mange opplever enorm bedring på naturlig tyroid, så jeg kan ikke annet enn si at det er en gåte at de ikke vil pasientenes beste. Antakelig er de så opplært i Levaxin tankegangen at de ikke ser skogen for bare trær. Jeg fikk Erfa på en privatklinikk (se forumets førsteside) og har fått fastlegen til å følge opp å skrive ut resepter.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei rosaelefant!

Angående oppgaven din, så er det jo mange med stoffskifteproblemer som sliter med dårlig opptak fra tarm.

Nedenfor er det noen problemer som handler om mange og tarm som mange kan ha:

Anemi
    Brokk
    Diare
    Dårlig evne til å ta opp næring i tarmen
    Dårlig evne til å ta opp jern i tarmen
    Forstoppelse
    Gallesten
    Nedsatt nyrefunksjon
    Natriumubalanse
    Lav B-12 vitamin
    Lav D3
    Lavt blodsukker
    Oppblåsthet
    Tarmslyng
    Væskeanhopning i bukhulen

Kan noe gjøres med kosten for å bedre situasjonen? Kanskje du kan spørre legen du skal til på Aker om tips, om han/hun har lyst til å bidra med informasjon?

Du kan jo lete på forummet her, og sjekke linkene på forsiden , om det er noe som kan gi deg noen ahaopplevelser?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Visstok er det også en overrepresentasjon av lavt stoffskifte blant cøliakikere - eller omvendt...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du får ikke Erfa på Aker, de har bestemt seg for å ikke skrive ut det. Forsøk hos fastlegen, eller et annet sted.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Tusen takk så mye for svar! Vurderer å skifte fastlege pågrunn av liten forståelse, eller kanskje fastlegen har lite kunnskap på dette området.. Dessverre har jeg ikke råd til legetime hos en privatklinikk, men håper jeg enten kan få prøve noe nytt gjennom nåværende fastlege eller den nye.. Det er hovedsakelig vekten som gjør meg sprø - virker som det sitter klistret på meg. Helt utrolig. Dette syntes jeg virker som er tegn på inadekvat behandling av hypothyreosen..? Hvordan har dette vært med Erfa?

Må også nevne at da jeg gikk på Levaxin 100 ug (mikrogram) 5 dager i uken og 200 ug (mikrogram) 2 ganger i uken var verdiene mine slik:

S-TSH: <0,03

S- fritt T4: 22.0

S-fritt T3: 6,8

Anti- TPO: 218

(S-FT4: 12,4 og S-TSH: 3,0).

I en periode prøvde jeg meg frem til 200 ug daglig, da gikk jeg også litt ned i vekt (følte jeg i hvertfall) og da var TSH 0,06. Fikk da beskjed om å gå tilbake til samme dose som tidligere (den som er nevnt ovenfor).

Jeg gjorde ikke eksakt dette, så nå tar jeg 150 ug daglig. Merker at jeg blir forvirret av alle opplysniger om TSH osv. Jeg burde vite dette, men vi lærer absolutt ingen ting om dette på skolen f.eks.

RosaElefant

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg kan si deg at jeg forsøkte å gå ned da jeg var på Levaxin - og det var helt umulig.
    Jeg har alltid trent, og dro på hytta i to uker alene.
    Regna ut alle kaloriene i innkjøpt mat, og det ble ikke mye over 1000kCal/dag. I tillegg løp jeg 1-2 timer hver dag i fjellet.
    Og veide det samme da jeg kom hjem.

Etter skifte til tyroide hormoner i -04 er jeg normalvektig, og det gikk på bare få måneder.

Ikke dermed sagt at alle reagerer slik.
    Min situasjon er sikkert like unik som din er, og kan være forskjellig.
    Men likevel.
    Og jeg opplevde ingen gehør for dette på Aker.......

Ser at du fikk beskjed på å gå tilbake til en dosen som fungerte dårligere av rent bio-kosmetiske årsaker.
    Dem kjører over oss med bransjesjargongen - du må lære å stole på deg selv mitt oppi alt dette.
    Hvis du ikke hadde uheldige symptomer på at dosen var for høy, skulle du ikke latt deg overtale (min bastante menig)

Har forresten sett at man som utgangspunkt for Levaxindosering anbefaler 2µg pr. kg kroppsvekt, og skal man ned, kan man trenge mer enn det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:
    Av rosaelefant i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 15
    Siste melding: 26-10-10, 12:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine