Viser søkeresultater 1 til 10 av 46

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Time på Aker i Oslo - endokrinologisk avd.

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Forresten! Leste på en amerikansk side i forbindelse med bacheloroppgaven at det normale er ca. 1,6 ug per kg kroppsvekt, og ved å ta utgangspunkt i det, så er jeg ganske underdosert..
    I,6µg/kG tror jeg er fra "eldre" tider.
    http://www.medscape.com/viewarticle/713972

Jeg mener det er sånn at man til å begynne med (da Levaxin kom i begynnelsen av 80-åra) doserte mye høyere. 300µg/dag var ikke en uvanlig dose.
    Så fikk man TSH-doktrinen og dosen ble satt ned fordi målet nå var at TSH skulle være innen referanseområdet.
    Senere ble dosemålet satt til at TSH skulle være 1.
    Nå er man liiitt på glid, for man har kommet med det tillegg at "noen" kan føle seg bedre med en lavere TSH, ned mot 0,2.

Så mener jeg også å se tendenser til at dyktige leger stoler på seg selv og pasientenes anamnese og ser mer på det kliniske bilde, selv om TSH blir null.
    TSH brukes jo ikke andre steder i kroppen enn til kjertlen. Fungerer ikke den, har ikke TSH noen oppgave i kroppen.
    Det er tross alt fT4 hormonene kommer fra, og denne som er viktig.

Den senere tids utvikling fører jo til at dosen økes igjen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

n'Finn: Takk for informasjonen Det jeg lurer så på er hvorfor TSH'n min blir på 0,06 når jeg bruker mer Levaxin, mens andre opplever å få lav TSH ved gode doser Levaxin. Min TSH er på 0,03 mens jeg selv føler meg ikke.riktig dosert. Det gjør meg forvirra..

RosaElefant

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    n'Finn: Takk for informasjonen Det jeg lurer så på er hvorfor TSH'n min blir på 0,06 når jeg bruker mer Levaxin, mens andre opplever å få lav TSH ved gode doser Levaxin. Min TSH er på 0,03 mens jeg selv føler meg ikke.riktig dosert. Det gjør meg forvirra..
    TSH er jo et hormon som produseres på bakgrunn av hva hypotalamus føler.
    Dette er et veldig sensitivt organ - bla finner den ikke så mange stoffskiftehormoner hvis det er nikotin i blodet - noe som fører til at røkere får omtrent 5% høyere fT4.
    Det er også andre eksempler på at stoffer i blodet endrer hypotalamusfølsomheten.

Så skifter vi jo ut kroppens eget mangfold av thyreoideahormoner, med bare ett, og atpåtil syntetisk. Eller fra en gris ?
    Og så forlanges det at TSH skal vise det samme ?
    Og det mener jeg ikke er troverdig rett og slett, men dette har man forankret hele den vestlige verdens behandling på i lang tid.

Så har vi mange tilfeller der det blir noe feil i hypotalamus/hypofysen.
    Ofte kan TSH bare gi ut en fast verdi uansett hva blodet inneholder av thyreoideahormoner. Hvis denne havner innenfor refgrensen og fT4 såvidt strekker seg innafor - så får ikke vedkommende behandling.
    Og situasjonen kan være vedvarende, noe som fører til at det ene symptomet etter det andre kommer - og man blir bare hypokonderforklart, eller i beste fall en sytekopp.

Jeg er helt for å glemme hele TSH - iallfall der en ikke har 100% sikre holdepunkter på at den fungerer.
    Jeg prøvde å slutte med Levaxin en gang det virket ekstra dårlig, og etter 12 uker var TSH=160 og fT4=1.
    Så min virker, men hvis den ikke hadde steget noe særlig ville det vært feil.

Kjertlen MÅ ha TSH for å virke, det er dette som slipper inn Jod til kjertlen slik at den får deler til produksjonen.
    Derfor er det helt utrolig at man ikke tar en jodanalyse ved stoffskifteproblematikk.

En annen ting som rokker kraftig ved TSH-doktrinen, er jo det faktum at kjertlen produserte både T3 og T4, og etter dens "død" erstattes kun T4 (ved Levaxinbehandling).
    Det betyr at all kroppens T3 må komme fra dejoderingen - vi har altså mistet kjertlens 20%-bidrag til T3-potten, og dette må altså komme fra den Levaxin man spiser - som vil føre til at fT4 nødvendigvis MÅ bli høyere enn den var - som igjen vil føre til at TSH blir lavere enn den var.

Bruk av Thyroide hormoner fører til enda lavere TSH fordi den inneholder mye T3. Kjertler inneholder mer T3 enn det er i blodet. Det er jo der det kommer fra, og tynnes ut i 5liter blod.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:
    Av rosaelefant i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 15
    Siste melding: 26-10-10, 12:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •