Hei Rosa Elefant

Du er ikke den eneste i verden som ikke er fornøyd med Levaxin behandlingen, vi er mange.

Det skyldes som oftest;
  • du går på for lav dose; ft4 skal ligge høyt i referanseområde
  • du har problemer med binyrene
  • du trenger tilskudd av t3 (Levaxin inneholder kun t4)
  • Levaxin er et syntetisk legemiddel og er ikke like effektivt som naturlig thyroid

Jeg hoppet selv over til thyroid (Erfa thyroid) etter fire mnd på Levaxin. Erfa inneholder også t3 hormonet. Forskjellen var enorm, og jeg angrer ikke ett sekund. Jeg har også svake binyrer (som mange med lavt stoffskifte får, fordi lavt stoffskifte sliter på binyrene), hvilket forkludret behandlingen en del. Men jeg går nå på binyrestøtte i tillegg og er blitt mye bedre.

Binyrenes tilstand måles med korisol i spytt, 4 ganger på en dag (veldig lett å ta hjemme), og ikke med blodprøve (til tross for at mange leger tror det er tilstrekkelig).

Om jeg var deg, hadde jeg bedt om å få prøve Erfa med en gang. Det er imidlertid tvilsomt om Aker vil skrive ut dette, da de er ganske konservative. Dette er helt misforsått fordi mange opplever enorm bedring på naturlig tyroid, så jeg kan ikke annet enn si at det er en gåte at de ikke vil pasientenes beste. Antakelig er de så opplært i Levaxin tankegangen at de ikke ser skogen for bare trær. Jeg fikk Erfa på en privatklinikk (se forumets førsteside) og har fått fastlegen til å følge opp å skrive ut resepter.