Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Så til mitt vektproblem:
    Vekta eksploderte nærmest ved oppstart av DHEA. Gikk opp ca 15 kg på tre måneder. Sluttet så med DHEA og gikk over til 7-keto. Nå er problemet med håravfall over, men vekta har vel egentlig ikke gått noe særlig ned. Den har mer stabilisert seg. Og nå er det faktisk fire måneder siden jeg byttet ut DHEA med 7-keto. Som Anisa skrev tidligere tyder det kanskje på det er for mye av ett eller annet. Hater å bo i denne kroppen. Jeg tør ikke å gå ned på binyrestøtte slik formen er nå. Trenger alt jeg kan få. Har diskutert dette temaet før og det er kanskje ikke så mye mer å tilføye, men det plager meg veldig.
    Det kan jeg godt forstå, Rufus Sådan har jeg haft det de sidste 14 år og det eneste som kan få vægten til at reagere er at veksle mellem ketolyse (3-4 uger ad gangen) og "medium-karbo" (6-8 uger ad gangen). Hverken "fast" lavkarbo eller "fast" ketolyse virker for mig, men tværtimod - går vægten i "plateauet" hvor det forbliver til jeg skifter igen. Det er ikke morsomt, men altså meget bedre end slet ingenting.

Du skrev en gang følgende:
    Jeg hadde også problemer med å finne ut hva jeg skulle erstatte havregrøten og brødskivene med. Men har gått over til å spise middagsrester til frokost. Lunsj er også ofte middagsrester, men av og til spiser jeg salat med mye proteiner, nøtter og annet fett til. Er forresten glad i bønner, og det er jo supert med både proteiner og trege karbohydrater. Med unntak av noen skiver Ryvita i ny og ne spiser jeg ikke brødmat i det hele tatt lenger, og jeg savner det ikke. Det eneste som er dumt er jo at det er mer arbeidskrevende og krever mer planleggeing (og selvsagt er det dyrere), men du tillegger deg raskt nye vaner. Det gjelder bare å nullstille seg litt og tenke nytt i forhold til mat, har jeg funnet ut.

Har begynt å lage mat i store kvanta som jeg fryser ned i porsjonspakker slik at det bare er å ta opp fra fryseren, og da går det jo kjapt. Har akkurat laget en stor gryte kyllingsuppe som jeg skal fyse ned i porsjonspakker, planen er å ha det på termosen og spise det som lunsj når jeg er på jobb.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde orket all matlagingen for to måneder siden, så et minimum av overskudd må en jo ha for å styre med det. Og siden jeg bare har gått i en drøy måned på nytt kosthold er det ennå litt spennende og utfordrende for meg.
    Er det fortsat samme "regime" du efterlever? Måske var det en ide at overveje at veksle i en periode, for at bryde igennem plateauet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Hei Anisa

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Er det fortsat samme "regime" du efterlever? Måske var det en ide at overveje at veksle i en periode, for at bryde igennem plateauet?
    Nei, jeg har ikke akkurat samme regime lenger. Har kuttet ut bønner, kornprodukter, ris og de fleste andre karbohydrater. Spiser litt sushi av og til, men ellers er jeg på en ganske streng lavkarbodiett. Spiser bær og grønnsaker, kylling, rømme, fløte, oljer, karbonadedeig, salat, nøtter etc. Trives egentlig med det og synes det er greit å spise sånn. Nå er jeg ikke helt inne på disse begrepene og jeg teller ikke karbohydrater, men jeg tror at måten jeg spiser på kan kalles ketogent.

Et vekselsbruk mellom sånt kosthold og et litt mindre strengt kosthold?

Egentlig hadde jeg tenkt at det jeg spiser ikke har så mye med denne vektoppgangen å gjøre da jeg tenker den er rent hormonell... Har alltid kunne spist hva jeg har villet og rørt meg så lite/mye jeg har villet uten at vekten har blitt påvirket. Det som har påvirket vekten min har alltid vært hormoner (p-piller først og fremst).

Føler du at vekten din ble normalisert når du kom over på westroid eller har du det slik fremdeles?

Rufus

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har økt 6-8 cm siste året rundt livet. Klærne passer ikke. Jeg ser at magen har blitt større enn før, og større enn den bør være. Jeg vet at for dere som har skikkelige vektproblemer, høres dette latterlig ut. Jeg har aldri hatt en slik mage som jeg har nå. Det føles ubehagelig. Nå forsøker jeg lavkarbo. Jeg har krympet karbohydratene siste året sammenliknet med tidligere. Men har ikke gått så drastisk til verks som jeg gjør nå.

Jeg tror at endringen i kroppsform, pluss 4-5 kg, er både hormonelt betinget og handler om at jeg har beveget meg mindre siste halvannet året enn det jeg gjorde før jeg ble skikkelig dårlig.

Spennende det du forteller om, Anisa, med veksling av matregime!

Jeg håper også at denne matomleggingen skal gjøre noe med formen min, at den skal bli bedre.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Morn!

Følt meg litt rar de siste dagene. Blant annet hatt symptomer som jeg ikke har hatt på lang, lang tid. Feks vond og stiv korsrygg, kraftig øresus, trykk i den ene leggen mm. I dag morges oppdaget jeg at hvillepulsen var 60. Det er det sikreste tegnet mitt på underdosering. Økte dosen for tre-fire uker siden og merket framgang ganske fort. Åpnet et nytt medisinboks (Thyroid) for noen få dager siden. Kan det være det som er grunnen? Forskjeller mellom ulike batcher? Eller er det jeg som har rotet med doseringen. Blir så mange halve og kvarte tabletter når jeg skal legge oppi dosetten at jeg kunne ha gått litt i surr. Dessuten gikk jeg fra å bruke tabletter på 30 mg til 60 mg, kunne fort ha blitt litt rot der i forbindelse med findoserigen? (Flaut i tilfellet ) Jeg får bare øke dosen litt i dag og i morgen og så fundere på om jeg skal øke permanent.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg håper at det enten er rot i dosering eller bytte av merke, Rufus! Men hvis dette er undedoseringssymptomer for deg, er det jo best å øke.

Ellers er det hyggelig å se at det går langsomt fremover med deg også
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Egentlig tror jeg at jeg har tatt riktig mengde Thyroid, men det er umulig å vite sånn i ettertid. Det kan være behov for vinterdosering som har slått inn? Kanskje er det sånn at jeg trenger mer hormoner pga jeg har økt aktivitetsnivået mitt betraktelig de siste ukene? Eller dårlig batch, men tror og håper det ikke er det siste. Ha en god dag

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Åpnet et nytt medisinboks (Thyroid) for noen få dager siden. Kan det være det som er grunnen? Forskjeller mellom ulike batcher?
    Hvilken Thyroid er det? Det lyder præcis som da jeg gik over til Erfa, der for mig viste sig være for svag i forhold til Westhroid... Da åbnede jeg en splinterny boks Thyroid-S og det virkede nærmest med det samme.... Underligt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvilken Thyroid er det?
    Det er Erfa. Men jeg brukte Erfa fra før også. Jeg begynte på en ny boks 60 mg. Fra før kombinerte jeg 125 mg og 30 mg. Vet ikke hva som skjedde. I dag tidlig la jeg på 45 mg ekstra og utover dagen ble formen bedre.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Æsj... dette har vært en veldig dårlig uke. Noe har nok skjedd. Er mer underdosert. Da enten min egen feil, noe feil med medisinen eller noe annet...? Symptomer som har vært borte lenge er tilbake. Jeg klarer ikke å skrive på tastaturet uten å bomme på bokstavene for annethvert ord. Svimmel, svimmel, svimmel. Er vant til at formen svinger, men dette føles egentlig som noe mer enn vanlig variasjon. Det er ikke pms eller mens som spiller inn. Det er ikke binyrene, for det hjelper ikke å øke dosen med hc.

I dag var jeg på IKEA - en marerittaktig opplevelse i lørdagsrushet.

Har økt dosen min til 4 grain (fra før var jeg 3,75). Et par dager tidlig i uka tok jeg 45 mg ekstra forå "komme igang". Tror jeg fra i morgen av går tilbake til mine 125 mg tabletter og tar to av dem og så lar jeg de nyinnkjøpte på 60 mg være en stund. Hvis det er dem som er synderen vil jeg kanskje merke det etter en stund?

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn