Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
31-10-08, 22:46 #2
Re: parvovirus
Meget interessant!
Human parvovirus B19, en art af parvovirus, der smitter mennesker og er forbundet med udvikling af flere forskellige autoimmune sygdomme, herunder dermatomyositis, blandet bindevævssygdomme, lupus-lignende sygdom, en serologisk negativ (negativ RA faktor test) form af arthritis, granuloma annulare, autoimmune thyroid sygdomme, autoimmun skizofreni og forskellige former for vaskulitis, herunder Henoch Schonlein purpura, Kawasaki sygdom, Wegeners granulomatose, og polyarteritis nodosa.
Udviklingen af autoimmune reaktioner fremkaldt af Human parvovirus B19 opstår i mennesker i alle aldre og forekommer hyppigere hos kvinder. Udvikling af autoimmune sygdomme i denne anledning, formodes at forekomme ofte hos voksne, der som børn var syge af "den femte sygdom" (på dansk "lussingesygdom"/red.).
Ved kronisk infektion kan Human parvovirus B19 inficere hjernen. På grund af sin evne til at fremkalde autoimmunitet, er dette virus mistænkt for at kunne udløse co-morbide bipolare og autoimmune sygdomme i skjoldbruskkirtlen hos kvinder samt skizofreni og thyroide autoimmune lidelser hos mænd.
Reference: C Hammond and J Hobbs, Parvovirus B19 infection of brain: Possible role of gender in determining mental illness and autoimmune thyroid disorders, Med Hypotheses, Dec 28, 2006
Hele artiklen findes her....
I Danmark er der mest fokus på Human parvovirus B19 i forbindelse med evt. smitte under graviditeten og som børnesygdom: "Lussingesygdom". Det lykkedes mig ikke at finde danske kilder, hvor der overvejes en sammenhæng mellem Human parvovirus B19 og stofskiftesygdomme.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
Av Yvette i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 45Siste melding: 28-03-11, 12:44 -
Er det mon bare pga virus?
Av Babe i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 26-05-10, 14:49 -
de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 07-03-09, 20:30 -
Sverige lenger fremme enn Norge på stoffskiftesykdommer ?
Av Flower i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 1Siste melding: 24-05-08, 12:04 -
Barn av foreldre med stoffskiftesykdommer
Av baremei i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 0Siste melding: 21-06-05, 09:12

Svar med sitat
Bokmerker