Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Du har vært gjennom den kverna du og ser jeg.....
Fikk bare lyst til å se litt på utsagnet "...siden det aldri viser noe på blodprøver og andre prøver".

For hva viser egentlig blodprøver ?
Jo, de viser nok de biometriske forhold som eksisterer, men forstår "vi" dem ? Tolkingen av det man finner er jo i høy grad en menneskelig øvelse - en subjektiv vurdering gjort på en ubjektivt utvalgt bitte liten del av helheten.
Og det er en menneskelig øvelse som foregår på den tekniske standards evne til å gjenngi funn korrekt. Og man legger liten vekt på at denne er feilbarlig.

Bare som at appropos fikk jeg jo i mange år før jeg finn diagnosen høre at man hadde bedømt alle mine prøver som fine.
Jeg fikk journalen min for ikke så mange år siden og fant en eneste prøve som hadde med stoffskiftet å gjøre - en TSH=5.
Som man altså vurderte som "fin", og ikke nødvendig å ta de andre thyreoideaparametrene.

Hyperparatyreoidisme blir man trett av Jolene.
Og verdier her har svært snevre marginer. Særlig på blodkalk. Om de joniske målinger her ligger på referanseverisene skal alarmen gå.
Regner med at du er iferd med å oppdatere deg ?
Takk for at du tok deg tid til å lese Finn .

Jeg leser og leser for å prøve å tillegne meg så mye kunnskap som mulig, men det er ikke alltid like lett med et hode som ikke fungerer. Jeg synes det er så utrolig urettferdig at jeg må være min egen "lege".

Ionisert kalsium ligger rett over referanseverdiene selv om pth er høy, og før jeg begynte på dvitamin var pth over ref.verdi selv om kalsiumen var forholdsvis høy, men legene reagerer ikke på dette. Svaret jeg fikk var at referanseområdet var gjennomsnittlig og at noen lå litt over... hmmm

Venter i allefall spent på svar fra USA.