Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Friskvernklinikken

Jeg fikk henvisning fra legen og har nå vært til samtale; skal møte opp med treningstøy til uka -
    det blir spennende og se hvor dårlig formen egentlig er.
    Vigdis har iallefall gode er erfaringer:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hei Thomas og alle andre! Jeg har deltatt i rehabiliteringsopplegg på Friskvernklinikken i Asker. Det fungerer veldig bra! Der er det grupper for overvektige, de som har nakke/ skulder/rygg problemer og en gruppe som heter kognitiv. Hvis du bor i Oslo, Akershus og hele eller deler av Vestfold, tror jeg det er, så kan legen din søke deg til Friskvernklinikken.

Du betaler aldri mer enn egenandel. Du går ca tre - fire måneder i en gruppe med ca 8 andre som også har vondter og problemer. Du er støttet opp av masse fagfolk, ernæringsfysiolog, fysioterapeuter, lege, psykolog, psykiater, beindoktor (glemt hva det heter...) osv. Og du får tilbakebetalt reiseutgifter.

Da er du på "jobb" der på klinikken i tre dager i uka. Med samtaler, litt undervisning pluss trening som er tilpasset DITT nivå. De aller fleste som har gått i gruppe der er veldig fornøyd.

Jeg gikk i en gruppe for noen år siden fordi jeg hadde overarbeidet håndleddene så jeg ikke kunne løfte et glass vann en gang. Det tok lang tid før jeg ble sterk og frisk i armene. Men det hjalp!

Og nå har jeg gått i kognitiv gruppe, hvor det er en bit av opplegget som er mer psykologibasert. Det var også kjempefint.
    De tar også imot ifra Buskerud.

Så kan det jo hende jeg må ta en tablett ekstra de dagene:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jo, træning øger et sundt stofskifte, hvor sunde hormonkirtler samarbejder om at forsyne kroppen med netop den mængde af hormoner - kroppen har brug for som følge af den træning, som så forøger hormonbehovet. Cirklen sluttes.

Når man i forvejen lider under underskuddet af stofskiftehormoner, som følge af sygdom - vil dette forøgede behov ikke kunne dækkes og man ender med at være endnu mere udmattet, måske endda med større organskader til følge.

Det er desværre min private overbevisning, at hvis man i forvejen reagerer utilstrækkeligt på Levaxin alene - vil man ikke kunne supplere op med samme, for at udligne det forøgede underskud af stofskiftehormonet, når man begynder at træne fysisk.

Det kunne jeg i hvert fald ikke dengang, jeg gik på Eltroxin alene og enhver fysisk anstrengelse kostede mig en yderligere udmattelse på alle fronter.

Efter at jeg er begyndt på Wetshroid - går jeg altid med 1/2-1 grain Westhroid på mig ekstra i reserve og skal jeg løbe hurtigt, arbejde mere hastigt end normalt eller anden fysisk anstrengelse - indtager jeg min "reservedosis" (mindst to timer efter sidste måltid) og så begynder T3 virke med det samme.... jeg kan mærke det hurtigt og jeg kan overkomme det jeg skal - uden at betale prisen senere på dagen.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

Standard Sv: Friskvernklinikken

Ja, det blir spennende og jeg regner med du holder oss andre her inne oppdatert på hvordan det går
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ville bare si at det var interessant å lese at Anisa "stressdoserer" med thyroid. Flere som gjør dette? Hmmm... kanskje jeg skal begynne med det...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kevlin: moro at du skal på Friskvernklinikken! Jeg vet ikke hvor mye de som jobber der vet om horomonmangler og hypotyreose. Pass på å være tydeig på at du må tilpasse treningen ditt nivå. Mange som jobber der er vant til å kjøre litt høyt tempo. Du må sikkert ha et med moderat tempo der du er nå. Du må passe på å si fra om dette, selv tilpasse så du får pustepauser innimellom. Bedre det enn å ramle sammen etter to dager fordi du skal være flink jente! Ellers blir det spennende å høre hvordan du opplever å være der
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Wink Sv: Friskvernklinikken

Joda - jeg tenker å oppdatere.
    Mannen til venninna mi har også gått der - han anbefalte dem på det varmeste.
    Kevlin

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Så vidt jeg forstår, så driver de en form for rehabilitering som burde vært tilbud i alle fylker i hele landet. På klinikken sitter det en rekke fagfolk, fysioterapeuter, leger i idrettsmedisin, psykiater, psykolog etc. Slik at når du er der, kan du be om å går til den ekspertisen du tror du har behov for. Og de samarbeider. Slik at det er en kommunikasjon på tvers av faggrenser om behovene til de forslkjellige personene som går der på rehabilitering. Og jeg vil jo anta at siden det er en liten klinikk, foregår denne kommunikasjonen litt raskere mellom fagfolk enn ute i den verdenen vi vanligvis ferdes i, hvor du må vente mange måneder på å komme til en lege eller psykolog med speisialkompetanse. Så bruk stedet for det det er verd, kevlin!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Friskvernklinikken

Jaja - neinei: vinteren har ikke vært go' mot meg; veldig gåen
    Så Friskvernklinikken avlyste jeg inntil videre.. sånn går tia
    Har fått nye timer nå da iallefall - så da kommer de lovte oppdateringene etterhvert
    Kevlin

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Ville bare si at det var interessant å lese at Anisa "stressdoserer" med thyroid. Flere som gjør dette? Hmmm... kanskje jeg skal begynne med det...
    Det hun skriver virker rimelig. Jeg hadde en utilsiktet topp med hypertendenser i høst, og det som hjalp (utenom å kutte medisinen et par dager) var å gå en energisk kveldstur, og i det hele tatt - røre på seg.

Akkurat nå trapper jeg opp på Liothyronin, og når jeg merker at kroppen ikke helt har vent seg, så vet jeg at det bare er komme seg ut en tur, da gir det seg.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Friskvernklinikken

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Så vidt jeg forstår, så driver de en form for rehabilitering som burde vært tilbud i alle fylker i hele landet. På klinikken sitter det en rekke fagfolk, fysioterapeuter, leger i idrettsmedisin, psykiater, psykolog etc. Slik at når du er der, kan du be om å går til den ekspertisen du tror du har behov for. Og de samarbeider. Slik at det er en kommunikasjon på tvers av faggrenser om behovene til de forslkjellige personene som går der på rehabilitering. Og jeg vil jo anta at siden det er en liten klinikk, foregår denne kommunikasjonen litt raskere mellom fagfolk enn ute i den verdenen vi vanligvis ferdes i, hvor du må vente mange måneder på å komme til en lege eller psykolog med speisialkompetanse. Så bruk stedet for det det er verd, kevlin!
    JA - det skal jeg gjøre Ruth
    for nå er jeg omsider igang på Friskvernsklinikken - og der er det SÅ fint å være
    Ble forespeilet at oppstart ville bli i mars, men ble forsinkelse helt til nå pga nedskjæringer i de offentlige budsjettene -
    så lurt å spare penger der liksom!!!

I den gruppa som jeg går i er det folk fra Nittedal og Oslo - og andre veien:
    Sande i Vestfold...
    tenk det; at det er lille Asker som kan yte et slikt tilbud - - glad jeg slapp gjennom nåløyet
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Thumbs up Sv: Friskvernklinikken

Jeg ble jo ferdig med treningen hos Friskvernklinikken i sommer og kan bare anbefale på det varmeste.
    Etter endt kurs har de oppfølging to ganger iløpet av et halvt år -
    noe av poenget med et såpass langt opplegg er at folk skal få etablert en treningsvane.

Jeg går "bare" turer" nå, men alt hjelper! Senere blir det mer på treningsstudio -
    dessverre kan jeg ikke gå igang med det akkurat nå.
    Kevlin

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn