Viser søkeresultater 51 til 60 av 108
-
29-05-06, 20:33 #51
baremei, det er ikke denne artikkelen du tenker på? Her er med demens, men ikke pseudo..
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454
Reversering av plager ved tyroksinbehandling
Psykiske og kognitive plager ved hypotyreose angis å være reversible (2, 5, 7, 8, 20, 21), men irreversible psykiske (4, 14) og kognitive (3, 22) forstyrrelser er beskrevet. I en oversiktsartikkel om nevrokognitive aspekter ved hypotyreose var konklusjonen at full restitusjon til premorbid kognitiv funksjon etter hypotyreoserelatert demens er unntaket heller enn regelen (22).I alle fall: Skumle greier...Kognitiv dysfunksjon
De vanligste kognitive symptomer ved hypotyreose er konsentrasjonsproblemer, svekket innlæring og korttidshukommelse, vansker med komplekse problemstillinger og forsinket tanke- og talefunksjon (2, 3). Psykologisk testing av hypotyreosepasienter dokumenterte allerede fra 1960-årene kognitiv svikt og bedring med tyroksinbehandling (4). En studie viste signifikant lavere resultat på seks av 15 standardiserte nevropsykologiske tester: visuell-romlig funksjon, hukommelse, læring, ordflyt og ordproduksjon, oppmerksomhet og på Mini Mental State Exam (5). En annen studie viste nedsatt hukommelse hos latent hypotyreote (6), med bedring etter tyroksinbehandling (7). I en tredje studie angav 65 % av latent hypotyreote og 53 % av klinisk hypotyreote problem med korttidshukommelse (8). I en amerikansk helseundersøkelse fant man fire ganger høyere forekomst av demens hos personer over 64 år med forhøyet TSH-verdi (>5,5 mE/l) (9).
Oj, nå har jo dere lagt inn flere innlegg imellomtiden her, håper ikke det blir bare rot nå..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
29-05-06, 20:36 #52
Hos meg går også ft3 ned når ft4 går opp. Har med kroppens deiodineringsenzymer å gjøre. Det er skrevet artikler om dette fenomenet. Det er derfor vi trenger liothyronin eller Thyroid/thyreoidum (som er t4/t3).
http://www.hotthyroidology.com/editorial_135.html
-
29-05-06, 20:37 #53
Denne glemskheten forfølger meg også. Det var ille når jeg var hyper, ble bedre etterhvert som stoffskiftet gikk ned, men nå er jeg inne i en ny slik glemmegreie - og FT4 er nå midt i normalområdet.
Et eks. : gikk ned i kjelleren for å hente fisk i fryseboksen. Etter at andre turen var unnagjort og fisken fremdeles ikke var kommet dit den skulle, måtte jeg gå for tredje gang og denne gangen sa jeg fisk, fisk, fisk mens jeg gikk ned. Følte meg temmelig dum, men fisken kom i gryta tilslutt.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
29-05-06, 22:42 #54baremei Gjest
Hva fikk du med deg fra kjelleren på de to første turene, da?
-
29-05-06, 22:45 #55
Re: Jeg er blitt så glemsk
Velkommen i klubben må jeg (desverre) si.
Opprinnelig skrevet av Thyr
Er ikke en ukjent tilstand for alle oss i stoffskifteproblematikken.
Men la deg for all del ikke bli deprimert for dette, legen er heller opptatt på å få satt en depressiv diagnose enn det som feiler deg....nemmelig stoffskiftefeil.
Klem
-
30-05-06, 00:34 #56
Må nu flire her litt for meg selv. Æ slo på dataen isted fordi det var noe jeg skulle sjekke på nettet og æ kom ikke på det. og derfor tenkte at æ går å lese litt på forumet her så kanskje det dukker opp.
Kom faktisk på det nu! Få se om æ huske det når æ er ferdig å skrive det her.
Det der med unger som klager at "mamma du har ju sagt det " kjenner godt til. Og ikke bare ungan , men mannen min og....
-
30-05-06, 01:18 #57
Jeg glemte en periode hvordan jeg skulle gjøre for å komme meg ut av senga. Altså, jeg klarte å komme meg opp, men det endte med knall og fall i noen dager før jeg endelig greide å lære meg det på nytt. Vet det må høres ut som et mareritt, men det var virkelighet for meg! Dette var forøvrig før jeg fikk noen behandling.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
30-05-06, 07:56 #58
Merker at jeg blir deprimert av det her, men prøver å holde motet oppe. Får prøve å nevne det for legen. Det nytter sikkert.Men la deg for all del ikke bli deprimert for dette, legen er heller opptatt på å få satt en depressiv diagnose enn det som feiler deg....nemmelig stoffskiftefeil.
Huff
Kan jo høre om det er en mulighet for å få Liothyronin i tillegg til Levaxin. Kanskje det vil hjelpe.
-
30-05-06, 10:05 #59
Det hender at folk poster historier om hva de har gjort i tåheheimen...
Brain fog og tåhe i hjernen kan man forresten få av andre tilstander også, hvis man googler så kommer det opp ved fibromyalgi og ME og overgangsalder osv.
Og jeg har det ved allergi i tilleg. ett lag til.
http://www.google.com/search?sourceid=n ... =fibro+fog
http://www.geocities.com/cfsdays/follies.htm
http://www.google.com/search?sourceid=n ... =brain+fog brain fog
-
30-05-06, 18:56 #60
Nora, du henviste til noe fremmedlandsk som jeg ikke forstod,
Opprinnelig skrevet av Joni
supert om du kan være snill å skrive noen linjer om Liothyronin, se over! Thyr lurte på det samme, pluss kanskje et par til........? På forhånd takk!
Lignende tråder
-
Litt om meg og mitt....
Av Leya i forumet Lavt stoffskifteSvar: 164Siste melding: 28-12-10, 12:37 -
Litt om meg og mitt. Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år.
Av Bellissimo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 10-10-09, 12:12 -
Litt om meg og mitt....
Av Leya i forumet PresentasjonerSvar: 24Siste melding: 25-04-07, 17:33 -
Ny i forumet. Litt om mitt sykdomsforløp...
Av Thyr i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 04-05-06, 22:32
Svar med sitat
Bokmerker