Viser søkeresultater 1 til 10 av 50
Tråd: Lavt stoffskifte?
Threaded View
-
13-10-10, 11:39 #11
Sv: Ny ... og ser ikke veien videre ...
Kortversjon.
90% av alle behandlingstrengende med lavt stoffskifte har kommet i den situasjonen fordi kroppens immunforsvar feilaktig har produsert antistoffer mot kjertelvevet for å ødelegge det.
Det oppstår en kjertelbetennelse som iløpet av noen få år (varierer MYE) gradvis gjør kjertlen u-produktiv.
75% av det kjertlen produserer (te) er T4. Målingen fritt T4 vil vise hvor mye kjertlen produserer. Legen sammenlikner så dette med referansegrenser som statistisk er dannet av et antall antatt friske mennesker.
Ref.grensene varierer noe fra lab til lab, men kan feks være 10-20nmol/l.
Og nå frykter jeg ......
Legene ser ut til å mene at da er 15 mitt i blinken - for alle - også for deg - selv om de ikke vet at du var den ene person i statistikkgrunnlaget som hadde 22.
Og hvis de så ikke vil begynne å behandle deg før fT4=9, har du grunn til alvorlig bekymmring !
Noen benytter også TSH.
Da er det grunnlag for om mulig ennu større bekymring.
TSH styrer kjertlens produksjon. Når det er lite fT4 i blodet skal normalt TSH øke. Bare, at man er ikke i en normalsituasjon når kroppen er full av antistoffer, eller når den tid kommer at man havner på inntak av fremmede eller kunstige hormoner.
Så mitt råd vil være å glemme denne.
Grunnlaget for denne, er jo fT4, så gjør som kontrollsenteret gjør - se på fT4.
Så vil jeg sette store spørsmålstegn ved å vente med en behandling.
Dine symptomer skylden mangel på stoffskiftehormoner - begynn behandlingen med å erstatte de manglende med en gang.
Få legen til å skrive ut 30mg ERFA eller 25µg Levaxin - det bestemmer DU.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat
Bokmerker