Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
ref. på Ft3 fra Ullevaal på 3,5-6,5 mens ft4 har samme referanse (11-23) som f.eks Aker også (11-23) - imidlertid har Aker da ref. på 3,6-8,3 på ft3. Noe som ikke stemmer? Må være veldig ulike pasienter de henter referanser fra.
For meg ser det ut som man kan ta disse ref.veriene med en klype salt og at du fremdeles har mye å gå på på ft3.

Så har vi kortisol som i utgangspunktet naturlig har følgende virkninger:
Nedbrytning av fett,- proteiner og benvev, stresshormon og virker antiinflamatorisk. Kortisol stimulerer i utgangspunktet naturlig ikke immunforsvaret. Derimot vil kortisol i høye doser og gjerne da medisinsk som prednisolon (synt.) hemme immunsystemet ved å redusere antall lymfocytter i blodet og mengden i lymfoid vev og det fører til mindre vevsskade og lavere antistoffproduksjon. Men vi benytter jo ikke kortisol i høye doser - iallefall ikke jeg - kan vi her få en motsatt virkning? At vi stimulerer antistoffproduksjonen? Kan nesten se slik ut.
Hei Berit og rexxy69

Det at referanseområdene er ulik fra lab til lab skyldes mest av alt at maskinene er ulikt kalibret, at det er ulike typer maskiner som benyttes. I praksis betyr det at dersom du sendte to prøver tatt samtidig, til to ulike laboratorier så vil du få to ulike prøvesvar. Det har med andre ord lite å gjøre med bredden på referanseområdet innefor norske grenser. Her opererer vi med ganske lik standard. Et godt eksempel på det var i juni når jeg målte anti TPO med en ukes inntervall. Den ene prøven ble analysert på UNN, den andre på Aker. Resultatene var som følger:
UNN: 634
Aker: 995
Ganske stor forskjell mener jeg.
Når det gjelder utvikling av antistoffer har jeg i likhet med deg og Berit opplevd mye opp og ned i løpet av 20 år med denne sykdommen, uten at jeg har brukt steroider før nå. Legger ved en artikkel om utvilking av antistoffer mot thyreoidea.

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php...f2004|2729.pdf
...spennende å se på dette i sammenheng med denne artikkelen som jeg mener du har referert til tidligere også (særlig avsnitt om immunosuppression)
http://en.wikipedia.org/wiki/Glucocorticoid

Gleder meg over bedringen din, Berit