Hei!
Jeg har nettopp vært inne til biopsi av en kul i skjoldbruskkjertelen, og nå føler jeg meg så innmari forvirret. Håper noen av her inne kan hjelpe meg litt med alle tankene og spørsmålene jeg har. Det var i allefall liten info å få på sykehuset. Hadde jeg ikke googlet dette mye i forkant og lest en del på dette forumet, hadde jeg ikke skjønt bæret...

Omtrent alle kvinnene på morssiden i familien har i større eller mindre grad lavt stoffskifte og knutestruma/kuler. Men ingen av dem har hatt noe ondartet. Mammas prøver kom nettopp tilbake som godartede. Derfor følte jeg meg rimelig trygg da jeg var inne til biopsi. Underveis i undersøkelsen satt ultralydlegen og mumlet at dette så godartet ut, noe som selvsagt var godt å høre. De fant heller ingen suspekte lymfeknuter. Men da jeg var ferdig kom patologen (eller cytologen??) og sa at kulen var "såpass cellerik" at hun ville anbefale at jeg fikk den fjernet. Hun skulle skrive dette til fastlegen min. Det var alt jeg fikk vite. Gikk ut derfra som et stort spørsmålstegn. "Cellerik" -hva betyr det??? -Full av kreftceller? Eller hva?! Og det at hun anbefalte operasjon uten en gang å ha analysert prøvene skremmer meg veldig.
Jeg har et normalt stoffskifte og er livredd for å gå fra å være frisk til å være avhengig av medisiner for resten av livet.

Er det noen her som skjønner hva hun kan ha ment? Er det legen min som må avgjøre videre hva som skjer? Kan det være en mulighet for at jeg slipper operasjon hvis prøvene er negative?

Dette ble et langt innlegg med mange spørsmål... Takknemlig for alle tanker og innspill jeg kan få

Klem fra jente på 30