Viser søkeresultater 1 til 10 av 61
Tråd: Urinsyregikt
Threaded View
-
18-07-10, 16:10 #25
Sv: Han fulgte kostrådene til Norges Diabetesforbund og Statens ernæringsråd
Det der kan jeg underskrive på!
De smertefulle anfallene der kommer i alle de større leddene, jeg har hatt det overalt hvor det er mulig. Til og med i ryggen! Det er helt j* når det står på, smertene er ofte totalt invalidiserende. Når det står på som verst, klarer jeg ofte ikke å kle på meg selv en gang. Da må jeg ha hjelp til nesten alt. Tårene spretter av smerten bare jeg skal løfte litt på armen f.eks. når smerten sitter i albuen eller skulderen. Og man vet ikke hvor det rammer før det sitter der og man er ute av stand til å klare et normalt liv i 5-6-7-8 dager.
Selv bruker jeg ikke betennelsesdempende da jeg synes de har for stor dødsrate til at jeg vil utsette meg for dem. Men jeg bruker vanlige hodepinetabletter. Det tar ikke all smerten, men demper den i alle fall såpass at jeg kan trekke pusten uten å hyle av smerter.
Jeg har fått urinsyregikt som følge av at jeg måtte gå på vanndrivende medisiner en lang periode. Urinsyregikt er en bivirkning av disse, og selv om det er flere år siden jeg sluttet med de, kommer urinsyregikta med jevne mellomrom. Regner med at de vanndrivende tablettene kan ha gjort skade på nyrene mine. Jeg har også fått små "kuler" i fingerleddene mine, noe som også skyldes urinsyren. Det minste pekefingerleddet på høyrehånda er verst rammet på både over- og undersiden.
Her er en fin oversikt over matvarer som inneholder puriner:
http://www.kropogkost.dk/syre-base/s...rbindelser.htm
Selv har jeg opplevd å få anfall av både rødt kjøtt, reker og makrell. Egg har lavt purininnhold, så det er nokså trygt å spise. Det er også forskjell på de forskjellige produsentene har jeg funnet ut. Om jeg spiser oksekjøtt (pålegg) fra Gilde får jeg ikke anfall. Men velger jeg en annen produsent, f.eks. oksekjøtt fra Thulefjord, får jeg anfall. Jeg kan reagere på salat med reker, mens smøreost med reker ikke er fullt så ille. Makrell i tomat får jeg ikke noen reaksjon på, men spiser jeg derimot ren makrell fisket i fjorden her, får jeg anfall.
Så det er faktisk ganske vanskelig å vite hva man skal velge synes jeg.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Svar med sitat
Bokmerker