Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Jeg har selv foretaget en grundig overvejelse og besluttede mig for, for mit eget vedkommende, ikke at undgå soya-derivater i kosttilskud for enhver pris. For det første er mængderne mikroskopiske og da jeg ikke er allergisk for soya eller noget andet - har jeg bestemt mig for at acceptere det, særlig da jeg samtidigt er fanatisk opmærksom på ikke at få soya med i den mad jeg spiser. For det andet har jeg konstateret, at jeg hellere tåler nogle mg soya end jeg vil bruge kosttilskud fremstillet på genmodificerede råstoffer, hvilket langt fra alle kosttilskudproducenter sikrer. Det er så min måde at løse dilemmaet på og kun til orientering. Ikke for at anfægte soya-advarsler.
Hei Anisa - som du kanskje har lagt merke til har selv jeg moderert meg litt ift. soya i alle former og fasonger den siste tiden.
Jeg har kanskje ikke presisert godt nok dette med allergier og antistoffer i det jeg har skrevet ift. soya selv om jeg har forsøkt å få det frem i mine siste svar. De små mengdene soyaderivater som finnes i kosttilskudd vil jeg heller ikke tro er noe problem om man ikke er allergisk for soya eller har antistoffer.

Der det finnes produkter som er jevngode uten soyaderivat mener jeg utifra den informasjon jeg sitter med i dag at mye taler for å velge den uten soya om man har stoffskifteproblematikk.

For mine egen del er det kampen mot antistoffene samt min tendens til med jevne mellomrom å produsere nyrestein som gjør at jeg fanatisk (utenom den lille biten med melkesjokolade i ny og ne) holder meg unna soya og soyaprodukter.

Genmodifisert er en helt annen skål som sikkert krever sin egen tråd og det kan jeg ikke nok om til å skrive noe fornuftig. Soya er jo imidlertid en av de avlinger som i høy grad genmodifisert i allefall i enkelte deler av verden. Skal innrømme at jeg frem til nå ikke har hatt like stort fokus på dette - har nok levd litt i den skandinaviske boblen om lite genmodifisert hos oss - men det hjelper jo ikke når man handler fra USA. Vil nok ha det i tankene når jeg må supplere både det ene og andre etterhvert. Takk for at du gjorde oppmerksom på dette! Godt vi kan lære av hverandre!!

H:-)