Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Veldig spennende lesning Tusen takk fra alle oss som trenger å vite mer

Jeg fikk melding fra legen på Balder om å starte med Selen før prøvesvar foreligger...hvilket sikkert er lurt siden min "dårlige"multivitamin kun inneholder 30mcg Selen. Kan du forklare hva du mener med "naturlig vitamin E" ? Jeg tar tilskudd av omega 3, 6 og 9 i form av linfrøolje. Det har jeg gjort siden 2006. Kan det bety at jeg trenger mer Selen?

Når jeg kjøpte selentilskuddet kjøpte jeg visst "feil" type, den med gjær, kan jeg evt kjøpe ekstra og kombinere det med den typen du nevner?

Jeg har de ti siste årene hatt problemer med omdanning fra T4 til T3, vet du om det er annet enn Selentilskudd jeg må tenke på?

Håper du har tid til en kommentar.
Jeg vil tro du fikk melding fra Balder om 100 - 200mcg/dag. Det kan du fint ta i tillegg til de 30 mcg som er i multien. Solary har bra selenmethionin i 100 mcg. Det er så vanlig at selen ligger lavt at det sikkert er årsaken, imidlertid er jo ikke selen noe som tar lang tid å analysere så du kan jo godt vente om du er usikker. Jeg tar selen selv om jeg har gode verdier - som antioksidant.
Jeg ville kastet boksen med selen av gjær - har gjort den bommerten selv også noen ganger. Eller gi den bort til noen som ikke er stoffskiftesyke - (gjær, candida, sopp osv.)

Naturlig vitamin E: se tråden jeg har skrevet om E-vitamin skrevet om det litt langt ned.

Omega 3,6 og 9 av linfrø: Om du trenger mer selen får du svar på når prøven er analysert. Gjelder i stor grad planteoljer som bare inneholder omega 6. Vet ikke om det er Udos du bruker men bare sjekk om det er soya i kapselene. Om det er plantebasert med soya i kapselen ville jeg byttet dem ut med noe som ikke er soyabasert når boksen er tom.

Omdanning T4 til T3 - mage/tarmhelse kan ha noe å si da ca. 20% av omdanningen foregår her. Probiotika på FOS base for å stabilisere og forbedre mage/tarmfunksjon er jo verd å forsøke...

H:-)