Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
(Overdoseringssymptomene startet etter at jeg begynte med DHEA 12,5 mg og ashwagandha sammen med thyroid 120 mg som jeg hadde stått på ei stund. Gikk da ned til 6.25 mg DHEA og kuttet ut ashwagandha, og følte meg ikke overdosert mer. Tenkte jeg skulle starte opp med ashwagandha igjen etterhvert for å prøve å sortere litt i hva som var hva.. Det var vel antakelig for mye DHEA.)
Som det står (henvist til kilden) i tråden om Ashwagandha - forøger denne urt en "egen-omdannelse" af T4 (fra kirtlen eller tabletterne) til T3 med op til 111%. Det er sidegevinsten ved Ashwagandha foruden helende virkning på binyrerne. Hvorfor har du ikke reduceret Thyroid med med f.eks. et kvart, i stedet for at cutte Ashwagandha? Det ville være (så at sige) mere naturligt, bedst for binyrerne (at beholde urten) og tilmed Thyroid-besparende.

Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" = 7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke...