Sitat Opprinnelig skrevet av musmai Vis post
Jeg er rigtig bange for at skulle operereres, især pga. risikoen for at få beskadiget stemmen. Samtidig synes jeg at jeg kan læse mig til, at der er mange, der ikke får det specielt meget bedre efter operation, men blot får andre ting at slås med. Heldigvis kan jeg se der også er nogen der er rigtig glade for deres "nye liv" efter operationen. Og jeg håber og tror at operationen er det rigtige for mig, for jeg orker ikke det ustabile stofskifte længere og tænker at det heller ikke kan være sundt at få thycapzol så længe.
Hej Musmai

Det er længe at leve med det uvæsen. Er det aldrig blevet foreslået at behandle med radiojod i stedet for operation? Der findes en behandling med radiojod, der er udviklet netop til patienter med en stor struma og for at undgå en operation. Så vidt jeg har læst mig til, skrumper strumaen en hel del efter denne behandling og effekten skulle være permanent. Du kan læse lidt om det i tråden Forbehandling med rhTSH forud for radiojod. I Danmark er det forholdsvis ny behandling, men ude i verden har den været i brug længe. Måske er det værd at undersøge inden du skal opereres såfremt metoden egner sig til patienterne med højt stofskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av musmai Vis post
Nå men det jeg egentlig ville med tråden her var at spørge andre der har været opereret, om hvor lang tid der gik før de var nogenlunde ovenpå efter operationen. Min familie og jeg har bestilt en rejse til USA, hvor vi skal 14 dage i sommerhus med min mands amerikanske familie. Det er ikke en ferie hvor vi skal rundt og opleve en masse, men mest afslapning ved vandet. Med den operationsdato jeg har fået, så skal vi rejse på ferie 17 dage efter operationen og lægerne sagde, at det mente de godt jeg kunne. Hvad tænker I? Lyder det helt tosset at rejse så langt væk blot 17 dage efter?
For mig har det taget 2 år, før jeg var nogenlunde ok. Andre har været heldigere, men 17 dage er vist i underkanten, hvordan man end vender det og drejer.

Personligt mener jeg at ja, det er småtosset at tage på en lang rejse kun 17 dage efter operationen. Specielt da du er nødt til at forvente en hel del hormonale forstyrrelser efter indgrebet. Jo, du kan få det himmelsk, men du også få det ad helvede til - ingen, heller ikke lægerne kan sige noget som helst om det på forhånd. Beder du om garantier, vil lægerne vælte over hinanden, mens de over hals og hoved bakker ud og ikke vil have ansvaret for noget.

Du er i hvert fald vant til forløbet af denne sygdom, efter 10 år med den. Det betyder, at uanset hvad, vil du kunne håndtere evt. udsving mens du er på ferie. Det samme vil du ikke kunne hvis du rejser efter operationen. Da vil alting være mere eller mindre nyt for dig. Og siden du har allerede været syg i 10 år, kan jeg ikke se at operationen ikke kan vente til du er vendt hjem igen. 2 børn og svigerfamilie, deres forventninger og egen lyst til at være med dem + evt. eftervirkningerne af en nylig overstået operation - er faktisk en hel del at leve op til, kan jeg love for. Så hvis det ikke er død-pinefuldt at beholde strumaen lidt længere endnu, ville det være det smarteste at vente til efter ferien. Du ved hvad du har og kan, mens nylig opereret ved du ingen af delene. Ikke med sikkerhed i hver fald.

Håber du vælger bedst for dig selv og rejseselskabet.