Jeg har godt hørt, det kan være blodtrykket, der laver øresusen. Men når det gælder folk med stofskifteproblemer, tror jeg, det er musklerne, der er på spil. Nerver kommer let i klemme og meget lettere, hvis ens muskler ikke fungerer ordentligt.

I hvert fald oplevede jeg for nogle år siden, at jeg fik mere og mere ondt i næsen, ganen og i kinderne, der hvor bihulerne sidder - jo, pointen kommer om lidt

Desuden havde jeg - og det kunne hverken min egen daværende læge eller speciallægen forklare - en stærkt øget lugtesans. Det var helt grotesk; jeg kunne lugte ALT, så at sige. Bare det at passere nogen på gaden var et stort problem, især, hvis de gik i modsat retning; så kunne jeg fx eksempel lugte, hvilken slags tyggegummi, de havde ... Og stanken af skyllemidler alle vegne ... Så hæsligt.

Alt i alt superbelastende periode. Det lyder jo som om, man ikke er rigtigt vel forvaret, ved jeg godt ... Efterhånden fik jeg også synsforstyrrelser.

Da jeg var meget utilfreds med min læge, skiftede jeg og kom til en gammel gut, som var min mands læge. Lidt skræmmende type, egentlig. Men da jeg fortalte ham om min skærpede lugtesans, sagde han bare, 'så har du vel fået en kranienerve i klemme'.

Javel. Jeg kom til en - dygtig - fysioterapeut. En af mine bekendte havde anbefalet hende, da han selv havde haft synsforstyrrelser.

Dette, uden tvivl hjulpet af, at jeg forinden var blevet sat op i medicin (nådig lægevikar) fik både smerter, overfølsomhed OG synsforstyrrelser til at forsvinde.

Det jeg lærte ved dette - udover det sædvanlige med, at tingene hænger sammen etc etc - var at der er en helt direkte forbindelse mellem nakken og næsen. De er hægtet sammen i kæberne. Og nakken hænger, som mange har erfaret, direkte sammen med skuldre og skulderproblemer. Nakken er desuden afhængig af at ha' et godt forhold til bækkenet, da der går lange muskelfibre fra nakken til korsbenet på bagsiden af bækkenet. Disse kan lave en del ballade helt oppe foroven, kan jeg kun sige!

Da mine smerter begyndte, var jeg superstresset og anspændt. Desuden havde jeg - og det er ikke mindst vigtigt! - en cykel, som var forkert i forhold til min krop (men det fandt jeg først ud af meget senere)

Siden har jeg fundet ud af, at man kan få ondt i et øre, hvis man har ligget forkert på en skulder. Dette har jeg fra min datter, der nogle gange er vågnet med høje skrig og været rød bag et øre. Smerten stammer fra et sted lige over /langs med skulderbladet.

Derfor tror jeg alt i alt, at man skal tænke sine sanser sammen med sine muskler og hvad man ellers har til at holde skroget sammen. Derfor er stofskiftet med her, ligesom d-vitaminer, binyrer og hele pakken ...

Det var bare det - undskyld den lange fremstilling.

Nielsigne