TRH står for Thyrotropin-releasing hormone og er et hormon som hypotalamus sender til hypofysen, som så lager TSH - mere jo mere TRH den får.
Noe feil i logikken her vil resultere i at TSH erkjennes unyttig å styre etter.
Diagnosen tertiær hypothyreose (ofte slått sammen med diagnosen sentral hypo.) kan også komme på tale. Da er du sikker p at TSH ikke kan brukes som styringsverktøy.
Om du ikke har antistoffer så er kjertelen faktisk iorden, den får bare ikke nok TSH til å produsere nok.

Min mening om dette er at TSH er et svært usikkert styringsverktøy av mange årsaker.
Feks. at systemet i hjernen (hypotalamus) som avføler hvor mye thyroxin som er i blodet har man ikke holdepunkter for å si at reagerer likt på ditt naturlige hormon og et fremmed. TSH blir da feil

Når man ikke får T3fra kjertelen mer, må all kroppens T3 komme fra den T4 du spiser, og da må blodet ha en høyere T4innhold enn det hadde.
Det medfører at TSH må bli lavere.

Jeg har sett flere liknende usikkerheter beskrevet.
Min TSH=0 og det ble den på en dose som er under halvparten av den jeg bruker idag.
Derav tror jeg mange rett og slett går på for lav dose - særlig hos de legert som ser seg blind på TSH parameteret.
Det er ikke meningen at ett parameter skal annet en delta i en større sammenheng når man skal vurdere doseforhold.
Pasientens eget forgodtbefinnende har de ikke tid til å analysere - det må du gjøre selv.
Så mitt råd er å vurdere om legen har tatt nok hensyn til dine symptomer før du bestemmer dosen.
Det er din kropp - du bestemmer.
(om det så går på bekostning av noen sta leger)