Viser søkeresultater 1 til 10 av 21

Threaded View

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    36
    Meldinger
    13

Standard Hypothyreose? Noe annet?

Hei folkens! Dette virker som et bra forum, så jeg fant ut at jeg skulle prøve meg her...

Jeg har slitt en del med typiske symptomer for hypothyreose siden i høst. Merket plutselig at jeg følte meg veldig, veldig sliten og hadde liksom ikke noe energi. Jeg er student og klarte etter hvert kun å komme meg på skolen til en del av forelesningene, men leste nesten ingen ting. Det ble liksom til at jeg kom hjem fra skolen og fant veien rett til sengen etter en halvtimes forsøk på å begynne å lese, og i motsetning til tidligere føltes det umulig å bare ta en 15-30 minutter lang "powernap" - selv om jeg satte på alarm etter en viss tid, kunne jeg godt sove i både en og to og tre timer... Tidligere har jeg klart meg med lite søvn og har våknet tidligere og tidligere hvis jeg for eksempel har sovet 7 timer hver natt i en periode, men nå kunne jeg gjerne sove 10 timer hver natt(/dag) og fortsatt være trøtt.

Samtidig plages jeg med at jeg er tiltaksløs; jeg sitter ofte med en skolebok foran meg, men orker ikke åpne den. Jeg liker å spille TV-spill, men det blir sjelden til at jeg starter spillet lenger. Om kveldene kan jeg sitte og stirre i veggen og på sengen, i stedet for å gå inn på badet, pusse tennene og legge meg til å sove. Jeg har også litt problemer med å huske ting, tidligere hadde jeg fotografisk hukommelse, nå må jeg gjerne lese et avsnitt to ganger for å få med meg hva det handler om. En gang gikk jeg også inn i feil oppgang da jeg skulle hjem til meg selv...

I tillegg har jeg vært en del svimmel, både når jeg reiser meg fra sengen eller en stol, og når jeg for eksempel er i dusjen (da har jeg vært svært nær ved å besvime ved flere anledninger, men jeg har klart å unngå det ved å legge meg ned på gulvet). Noen ganger i måneden merker jeg også at jeg har forsiktig øresus, uten at jeg har hørt på høy musikk eller støy i forkant av det. Det kommer bare helt plutselig. Jeg merker også at jeg lettere får vondt i nakken når jeg feks. arbeider foran PC'en, og når jeg blir stiv i musklene etter trening, så sitter det i lenger enn det burde gjøre.

Trening, ja. Før trente jeg gjerne 3-4 ganger i uka, forholdsvis hardt. Det orket jeg plutselig ikke lenger! Flere av gangene jeg prøvde meg på treningssenteret, gikk jeg hjem nærmest med tårer i øynene, og hadde bare lyst til å legge meg ned på bakken og hvile. Den vanlige etter-trenings-energifølelsen var plutselig borte, og trening ble bare utrolig slitsomt.

Når jeg dusjer og grer håret, så føler jeg at det ligger igjen en halv parykk på børsten etter én gang. Jeg har også ganske tørr hud, spesielt i ansiktet og på hendene, men jeg opplevde også plutselig å "flasse" på magen! Jeg spiser forholdsvis normalt, ganske sunt spesielt i ukedagene, og jeg tar ikke helt av i helgen heller (men da kan det bli noe alkohol (men det har jeg heller ikke orket så mye av etter at jeg ble mer sliten) eller noe godteri, men fortsatt sånn at jeg ikke sprenger kcal-grensene). Faktisk tror jeg kanskje at jeg spier for lite kalorier, kanskje det kan bidra til at jeg er sliten? Eller, når jeg tenker meg om, så spiste jeg mer usunt i høst, slik at kaloritallet pr. dag var høyere. Nå for tiden kan jeg gjerne ligge på rundt 1000-1400 kcal, og fortsatt føle meg mett hele dagen. Tidligere har jeg sikkert spist mer rundt 1500-1800 kcal, uten at jeg har noen bevisste målinger på det. Det er heller ikke så lett å få ting ut av systemet igjen, uten å gå i detaljer kan jeg vel si at jeg har "obstipasjon" eller løs avføring stort sett hele tiden... Jeg fryser lett også, og har målt kroppstemperaturen min en del ganger, som oftest i munnen. Da ligger den gjerne på alt fra 35,9 til 36,4 grader C.

Egentlig er livet mitt helt perfekt, jeg har ingen grunn til å være deprimert, men det er jo klart at jeg blir både frustrert og lei meg når jeg merker at jeg rett og slett ikke orker alt jeg har lyst til, uansett om det gjelder å lese fag eller å være med venner. Jeg mener derfor at man ikke bare kan avfeie dette som depresjon eller andre psykiske problemer.

Jeg oppsøkte lege i høst, og ble tatt blodprøve av da. Jeg ba spesifikt om å bli testet for stoffskiftehormonene, men likevel ble ikke anti-TPO eller fritt T3 testet. TSH ble imidlertid målt til 3,11 (referanseområde 0,2-4,5) og FT4 til 12,0 (referanseområde 8,0-22,0). I tillegg hadde jeg ferritin på 15 og vitamin B12 på 211. Legen tok aldri kontakt angående disse prøvesvarene, fordi de visstnok var "fine". Likevel startet jeg selvmedisinering med jerntabletter, ettersom ferritin på 15 ikke er allverden. Følte at jeg gradvis merket en bedring og var bedre i to-tre måneder, men nå går det dårligere igjen. Sluttet å ta jerntilskudd for 1-2 måneder siden. Har ingen anelse om jerntablettene utgjorde noen forskjell. Går det an å ha svingninger i formen når man har hypothyreose?

Er det noen som har kommentarer til dette? Kan det være lavt stoffskifte jeg har, eller finnes det andre sykdommer som stemmer bedre med mine symptomer? Går det an å få behandling for hypothyreose med de verdiene som ble målt hos meg?

Jeg var hos legen en andre gang også, men da sa h*n bare at prøvene var fine, at jerntilskudd likevel var greit å ta, og at hvis jeg ville ha behandling for hypothyreose sto jeg fritt til å ta kontakt med en annen lege. Etterpå var legens fokus først og fremst på det at jeg er overvektig (jeg har også gått opp noen kilo i høst) og at "når man er student, så er det jo så fort gjort å spise sjokolade eller godterier som noe å ha i munnen mens man leser!". Det gjør jeg ikke, jeg bor jo alene nå, og det er jeg selv som handler inn all maten - med studentøkonomi er det ikke dyr sjokolade og dyrt godteri som står øverst på prioriteringslisten! Det at jeg gjerne sover dobbelt så mye som før var bare fordi jeg har blitt student og derfor leser så mye, i følge legen - men jeg leser jo som sagt alt for lite, og det er såvidt jeg henger med i studiet, så det burde ikke ha noe med det å gjøre. Jeg har rett og slett veldig lite lyst til å gå tilbake til den legen igjen...

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg undrer forresten på en ting. Dersom man spiser for lite, så settes kroppen/forbrenningen visstnok på "sparebluss". Påvirker dette thyreoideahormonene på noen måte? Dersom det å spise lite gjør at TSH går opp og FT4 osv. ned, så er jeg villig til å sulte meg for en periode, hvis det gjør at jeg kan få verdier på "riktig" side av de magiske grensene...

Det ble langt dette, men håper noen orker å lese det og svare litt. Takk for oppmerksomheten! Hilsen jente på 25 år.
    Sist endret av Mod; 14-11-12 kl 15:19 Begrunnelse: Innlegg anonymisert
    Jeg har slitt en del med typiske symptomer for hypothyreose siden i høst.

Lignende tråder

1. Påvirkning av binyrene, kortisol evt. annet, stress
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 24-03-08, 22:34
  2. Lavt blodsukker og annet spørsmål fra Lilja :)
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 14
    Siste melding: 25-03-07, 21:19
  3. Et helt annet liv.
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 2
    Siste melding: 28-09-06, 16:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine