Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
17-03-10, 21:31 #6
Sv: Jeg har hatt en S-TPO-AS som har variert mye
Du røper at du er omtrent like fersk som jeg var da jeg hørte ordet "stoffskiftet" ?
Den helt grunnleggende forklaringen er viktig å ha inne for å forstå Nora sin fine forklaring.
Thyreoidea (skjoldkjertlen) produserer Tyroxin. Det er flere typer og disse navnes etter hvor mange jodatomer kjertelen har montert i hormonet ( T først, så: 1-2-3 eller 4) 75% av kjertelens produksjon er T4 20% T3 og mindre av resten.
Det er viktig for kroppen å få en nøyaktig mengde av disse, derfor er kroppen utsyrt med et regulerings-system.
Dette styres fra hjernen.
Det er to sentere i hjernen som er direkte involvert : Hypotalamus føler hvor mange stoffskiftehormoner det er i blodet og gir så beskjed til Hypofysen om hvor mye TSH som skal produseres. Er det lite stoffskiftehormoner i blodet skal det produseres mye TSH.
Mye TSH i blodet slipper mye jod inn til kjertlen, og da blir det produsert mye stoffskiftehormoner.
Det er her jeg mener å se et misforhold i dine oppgitte blodverdier.
fT4 er et kjertelprodukt og dette ligger helt nede i grenseland til å være for lite. Det skal kontrollsenteret i hjernen oppfatte og produsere mere TSH for å rette på at fT4 er så lav.
TSH kan få en verdi på flere hundre når fT4 er enda lavere, men i ditt tilfelle burde den vært opp mot 10 (meget grovt tippet)
Når kontrollsenteret synes at det er passe med stoffskiftehormnoner i blodet, vil TSH være omkring 1.
Din TSH tyder på at kontrollsenteret synes det er for mye fT4 i blodet.
Og DET er det jo ikke.
Det vitner førdst og fremst dine symptomer om, og blodprøven bekrefter jo dine symptomer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Lommelegens forklaring på variert form i løpet av dagen?
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 15-06-08, 17:59 -
hvorfor har jeg ikke hatt det sånn som nå når jeg var lav?
Av Lissa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 13Siste melding: 23-06-07, 22:30 -
Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 01-05-07, 21:19 -
Noen som har hatt forhøyet kalsium?
Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 5Siste melding: 18-10-06, 16:03

Svar med sitat
Bokmerker