Hei!

Trenger hjelp fra oraklene her på forumet

Jeg har i flere år nå gått på Armour – nå ERFA, men har følt at jeg ikke har fått fullt utbytte av medisinen. Av og til føler jeg meg veldig bra, men så daler formen igjen. Trene kan jeg ikke for da går jeg rett i kjelleren etter et par ganger.

Jeg begynte å lure på om jeg kunne ha trette binyrer og begynte å smøre meg med kortisonkrem. Og tro det eller ei, etter en stund registrerte jeg at jeg hadde tatt av en del kilo og det virket som at væskebalansen var begynt så vidt å fungere igjen. (Har gått på vanndrivende i mange år). Jeg har for øvrig ikke tatt av et gram på mange år. Videre måtte jeg redusere Armourdosen på grunn av hjertebank. Jeg hadde legetime i januar og ba om å få sjekket kortisolnivået for eventuell kortisonbehandling.

Jeg fikk melding fra legen om at mine kortisolnivåer i blodet er for høyt. Jeg sluttet da umiddelbart å smøre meg, men er usikker på om den smøringen har noe å si. Ifølge bedriftslegen er det pasienter som bruken er tube for dagen for å holde eksem i sjakk.

Her er prøvesvarene:

S-Kortisol 07-09 345 nmol/l 138-690
P-ACTH 07-09 4,9 pmol/l <10,2

S-Kortisol 18-21 50 <50% av morgenverdi
P-ACTH 18-21 2,6 <50% av morgenverdi

Ser at P-ACTH kveld er for høyt, men… Noen gode analyser her? Må jeg helt slutte å smøre meg med kortisonkrem?

Takknemlig for svar!

Mvh

Lisa