Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
Threaded View
-
03-02-10, 21:54 #18
Sv: Liten effekt av medisiner?
Det er komplisserte greier dette, men nå synes jeg du tenker.......
Hvorfor i alverden går fT4 ned når man tilfører det ?
Og det er jo dette jeg reagerte på aller først.
Hvorfor satt de igang behandling med stoffskiftehormoner ?
Det skal man ha en meget vektig og godt dokumentert grunn til å gjøre.
Og det syns ikke jeg man har i ditt tilfelle.
Det er mitt syn - jeg er bare et menneske og kan meget vel ta feil !
Men det som har dannet det synet er erfaring (heter det det når det er negativt ?) på egen kropp - og mange timer foran skjermen.
Derav har det også dannet seg et negativt inntrykk av hva behandlermiljøet i disse saker driver med. Der er jeg ikke alene, jeg har Per Egil Hegge og Audhold Løhre og omtrent hele internett med meg i det.
Over 90% av de som får lavt stoffskifte, har fått dette fordi anti-TPO var positiv. De har altså hatt en kjertelbetennelse som har ødelagt kjertelen.
Så du er en av de 10% ?
Det skal sies, at statistikken bare regner de tilfellene som legene selv godtar som lavt stoffskifte. Hvis alle tilfeller var med, ville nok tallet stige mye.
Kankje til 20 - - - eller 25, hvem vet. Legene holder krampaktig på gammel lærdom og vil ikke ta inn over seg ny, som ville endre tallet !
Så kanskje din lege er av de som vil ta inn over seg ny viten. Det synes jeg er kjempeflott, men igjen : Man må bare vite hva men driver med.
Jeg hadde ikke denne anti-TPO, jeg hadde bare litt for lave målte verdier men hadde problemer kroppslig - smerter.
Man startet meg opp på 100µg/dag noe som førte til at blodverdiene sett over måneder oppførte seg som en berg og dalbane.
Likevel økte man dosen, og snakket om radiojod for å knekke kjertelen helt - for de så ikke videre enn at det MÅTTE være kjertelens feil.
Jeg ble bare verre og verre, og når jeg etter et par år forsøkte å slutte med Levaxin, var kjertelen forsvunnet. Borte.
Og da var jeg jo hekta.
For å forstå det som skjer, må man forsøke å tenke seg at en normal kjertelproduksjon påvirker hypotalamus til å stimulere hypofysen til å produsere TSH. Og en viss mengde egenprodusert hormon skaper en viss størrelse på TSH.
Hvis man erstattet det egenproduserte med Levaxin ville TSH bli mye lavere !
Det kommer av at hypotalamus (hormonsensoren) har mye større affinitet for Levaxin enn for det egenproduserte.
Altså : Man trenger mye mindre Levaxin for å reflektere samme TSH på målinger.
La os si at 175µg Levaxin er en dose som vil dekke ditt behov av stoffskiftehormoner. Og kjertelen din leverer bare 125.
Ta +25µg Levaxin.
Så vil, i følge påstanden, skje at TSH går ned, og går ned mer enn den ville gått ned hvis det var 25µg eget hormon som ble tilført.
Hvis doseringern varer flere måneder, vil den totale hormonmengden man skulle tro ble 150 - gå ned !
Årsaken er at 25µg Levaxin senker TSH mer enn 25µg eget hormon ville gjort og kjertelen vil da ikke produsere så mye.
Øker man dosen fordi man ikke oppnådde ønsket effekt, vil forholdet bli enda verre.
I mitt tilfelle økte man dosen til 300µg før man innså at det ikke førte til ønsket effekt.
Og det som skjer, er at atrofien setter igang. Det er kroppens renovasjon på en måte. Det fjerner alt kroppen ikke bruker. Det tilbakedannes, og fungerer ikke mer.
Det er mine erfaringer, det er det jeg kan få ut av den viten jeg har tilegnet meg om mitt eget tilfelle.
Det er ingen lege som har kommet å fortalt meg at de dreit på draget den gangen ! Og det kommer de heller ikke til å gjøre.
Samme kan det være, jeg får ikke igjen noen kjertel.
Jeg mener jo at når en prøvebehandling med 25µgT4 ikke hjelper så har det ingen hensikt å øke dosen.
Jeg mener også, at langt flere burde få en prøvebehandling istedenfor å bli sendt hjem med den frustrerende beskjeden at "alle prøver er fiiine".
Men man skal vite hva det er man gjør !
Så håper jeg du kan se min historie på avstand.
Den gjelder ikke deg, og kanskje ikke så mange andre heller.
Jeg skriver, for jeg syns behandlermijøet er skremmende dårlig fremdeles.
Og for at selv om ønsket til en helbredelse er stort, og hurtig, vil det lønne seg å ta det rooolig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Trijodtyronin (T3) har en gunstig effekt i hjernen
Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 0Siste melding: 29-08-09, 10:09 -
For den som vil ta seg en liten dans
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 16-11-08, 20:37 -
effekt av Neo mercazole?
Av april i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 23-05-08, 07:55 -
Etter 5 uker på levaxin er ting stort sett som det har vært tidligere
Av JS i forumet Lavt stoffskifteSvar: 55Siste melding: 06-01-08, 10:28 -
Effekt av Armour
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 14-06-06, 11:43

Svar med sitat
Bokmerker