Han jeg har hatt kontakt med, og som har ordnet med dette, er farmasøytisk rådgiver ved Alliance Healthcare Norge AS, Langhus. (Aner ikke om han setter pris på å bli navngitt offentlig, men om noen vil, er det sikkert ikke vanskelig å finne han. Eller spør meg.)

Jeg spurte om Helfo, og han svarte: "Ja, slik jeg kjenner regelverket så kan du og din lege søke om refusjon på individuelt grunnlag. Dere må begrunne et medisinsk behov for disse kapslene og HELFO må utstede et vedtak om refusjon på individuelt grunnlag som du må ta med på apoteket."

Om kapslene skrev han (tidligere):

"I en kapsel er det vel fra 15mg til 120mg råvare (Thyroid pulver), avhengig av hva pasienten trenger og hva legen forskriver. I tillegg må man ha et fyllstoff for å fylle kapselen (gelatinkapsel). Der benytter apoteket i dag enten laktose (melkesukker), maisstivelse eller magnesiumstearat.
Er kapsel og noen av fyllstoffene OK?

Videre så blir kapsler laget manuelt per pasient relativt dyrt.
Eks ut fra apotek til kunde: 100stk 15mg: ca 535,.; 100stk 60mg: ca 815 og 100stk 120mg ca 1025,- priser i NOK inklusivt mva."

Så prisen blir nok ca sånn. Men det ser ikke ut til at HELFO trenger spesialister for å vurdere/godta dette?
Det er i hvert fall helt klart verdt et forsøk om fastlegen vil foreskrive det.

Her er forresten dokumentasjon om thyroidpulveret som brukes:
Thyroid Powder , Typical CoA