Jeg blar og blar rundt på forumet og finne maaasssee interessant.

Nå var jeg inne å kikket på noen forholdsvis gamle tråder men dog allikevel like aktuelle. Det er jo et faktum at våre besøk hos legen og vår kontakt med Nav i de fleste tilfeller setter oss flere uker/mnd tilbake i en allerede fra før av treg bedringsprosess. Leger vi skal slåss mot i forhold til prøver og medisinering, mange føler seg nok på felgen i lang tid etter et slikt besøk. Så er det Nav da, et evindelig sammensurium av saksbehandlere som egentlig blåser en lang marsj i om vi er dårlig eller ikke får de pengene vi har krav på så økonomi og god kreditt verdighet blir satt over styr.

Nå har jeg heldigvis en gubbe som tjener akseptabelt, vi har en bekvemmelig gjeldsgrad og det har kommet penger litt i tide og utide gjennom årene med sykehistorie,samt at i de periodene jeg hat jobbet tjener jeg bra, dog allikevel har vi hatt det tøft i perioder. Jeg tenker med gru på hvordan det kunne vært hvis jeg hadde vært alene eller hvis vi hadde hatt en gjeldsgrad i forhold til dagens norm blant gjennomsnittet av befolkningen. Min kreditt verdighet er vel blitt litt grå men vi har hele tiden prioritert gubben slik at han er prikkfri så vi ikke har gått helt på dunken, det er faktisk lett hvis begge er i grå sonen.

Jeg har faktisk skrevet til helse og omsorgskomiteen, helse og omsorgsminister, statsminister etc flere ganger i løpet av årene, ikke det at jeg føler at jeg får hjelp men når frustrasjonen er som størst er det allikevel godt å skrive. Og jeg tenker som så at uansett har jeg fått gitt noen der en pekepinn på at ting er ikke bra i helsenorge. Jeg hat også påpekt at den behandling vår pasientgruppe representerer blir dyrere i drift for samfunnet ved slik behandling, vi blir jo dårligere og mer ustabile av slik motgang.

Det var nevnt pasientskade erstatning, tja hvorfor ikke, vi går jo egentlig med en mer eller mindre konstant feilbehandling som har store konsekvenser, samt at jeg stiller meg litt kritisk til at det ikke kreves større kompetanse og forskning på noe som utgjør en forsåvidt stor pasientgruppe, jeg er også kritisk til at det utføres operasjoner av skjoldbrusk kjertelen uten at dem har nok kompetanse faktisk. Har vært å kikket på de med for høyt stoffskifte og div andre tråder og det er en stor sannsynlighet at dem havner på forumet for lavt stoffskifte etterhvert. Med mindre det er alvorlige tilstander (kreft etc) som gjør at operasjoner er nødvendig.

Det er faktisk mange med moderate plager/symptomer som bli anbefalt operasjon og risikerer å havne nede i stedet for å være litt høy. Mye av samme helserisiko ifht hjerte etc her også og så lenge kompetansen for ettervern/behandling er såvidt mangelfull er det jo egentlig gambling og til dels uforsvarlig. Tja kansje vi burde slutte å være så snille, kansje vi ikke bør finne oss i å bli behandlet slik. Kansje vi virkelig burde si ifra at vi finnes både i forhold til helsemyndigheter og pasientskadeerstatning.