Hei. Er ny her. Må si at det var MYE interresant lesning her. Fikk ME diagnose i 2007. Har tatt mye prøver i forbindelse med denne utredningen, og kontroll prøver i ettertid. Jeg har hele tiden reagert på at jeg har hatt noe høy TSH og noe lav FT4 og FT3, og derfor hatt mistanke om lavt stoffskifte. Etter å ha lest på dette forumet en kveld føler jeg meg selv ganske sikker på at jeg har Hypothyreose, ut ifra mine stoffskifte prøver og også mange andre støttende blodprøver. Vurderer derfor en nærmere utredning hos endikrinolog ved St. Olav. Skal ramse opp noen av de relevante prøvene, så håper jeg at noen kan hjelpe meg på veg. De fleste prøvene er tatt de siste 5 årene. Når det gjelder symptomer så har jeg som ME-syk de fleste, bortsett fra problemer med vektøkning. Det har jeg ikke problem med. Ellers har jeg i hovedsak store problem med MYE infeksjoner og virus. Tydelig redusert immunforsvar.

Blodprøver:
- TSH: Har tatt 17 prøver de siste årene, og varierer mellom 2,0 og 4,43, med et snitt på 2,8. Er det normalt at TSH varierer så veldig? I allefall er den til tider høy, da jeg ser at målet er 0,5-1,5.
- FT4: Totalt 13 prøver. Har variert fra 14 til 21, med snitt på 17,6.
- FT3: Kun 2 prøver. Viser 3,1 og 3,8, som er under referanseområdet.
- ANTI-TPO: under 10
- IGF-1: 17,3. Grenser mot lavt
- Hematokrit(EVF): 0,47. Ble også målt til 0,47 i 1993.
- Albumin: Har alltid vært over normalområdet, dvs dehydrert. Har ligget på 50-52. Ble målt til 64 i 1995. Kan kanskje skyldes oppkast. Husker ikke. Har tatt det opp med legen flere ganger, da det ikke er bra å være dehydrert over lang tid, men han har ikke gjort noe med det.
- Prolaktin: 163 og 164. Er vel midt i normalområdet.
- Vitamin D: Målt 47, 50 og 65. Ren D3 ble målt til kun 23. Begynte derfor med D3 tilskudd, 20 ug daglig fra Pharma Nord. Har steget gradvis noe etter det, men er ennå alt for lavt. Er anbefalt å ligge nærmere 100. Bør kanskje vurdere resept på større D3 dose?
- ANTI-binyrebark: Neg (2007)
- Ferritin: Har variert opp og ned veldig, fra 142 til 371 siste 5 årene, med hovedvekt på ca 180-190.
- LD: Alltid vært noe høy og ligget på ca 180-210.
- Kolesterol: Vært høy i mange år nå. Er arvelig belastet. Ligger på ca 6-7.
- Kalsium er testet alt for lavt på helblodsanalyse i Sverige, men ble testet noe høy her i Norge, så veit ikke hva jeg skal tror på.
- Homocystein: 15,3(høy) og 10,8
- Kroppstemperatur: Synes alltid å ha lagt merke til at den er lav, dva fra 35,9 til 36,7 som normalt, og føler selv å ha feber når jeg er på 37,3. Har aldri høy feber.
- Kortisol: Alltid vært relativ høy på ca 600.

Noen som mistenker Hypothyreose og anbefaler meg en nærmere utredning, og i såfall hva bør undersøkes nærmere? Røntgen av Hypofyse, Thorax og binyrer?