Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
29-09-09, 22:58 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2009
- Sted
- Norge
- Meldinger
- 5
Subakutt tyreoiditt. Noen som har noen råd?
I november 05 fikk jeg diagnosen subakutt tyreoiditt. Jeg ble veldig syk, først med høyt stoffskifte etterfulgt av lavt stoffskifte. Iflg legen så stabiliserte prøvene seg etter ca et år. Han mente likevel at jeg skulle bruke litt levaxin fordi jeg var litt lav innenfor referanseverdien. Nå er det gått noen år og jeg har sluttet med levaxin i februar 09.
Jeg har fått utskift av prøvene som er tatt de siste 2 årene, den siste i januar 09. Der var:
T4 på 12 (ref 9-19)
TSH på 0,85 (ref 0.35-5.0)
T3 ble ikke tatt den gangen.
T4 har ligget på 12 på 6 av 8 prøver, TSH på mellom 0.7 og 2.4 av disse 8 prøvene. Jeg har da hele den tiden brukt levaxin. T3 er tatt 2 ganger, den ene var på 3.8 den andre på 3.7. (ref 2.6-5.7)
Jeg har nå de siste månedene følt meg dårlig, og har de fleste av symptomene som tilsier lavt stoffskifte. Dårlig matlyst, svimmelhet, hoven tunge, ingen kjønnsdrift, sover dårlig, utrolig sliten- orker ikke lage mat, husarbeid, besøke venner, humørsvigninger, føler meg tungpustet så fort jeg beveger meg, muskeltretthet, er også plaget med en slags metallsmak i munnen, husker dårlig- mer distre enn vanlig, har begynt å glemme hvordan jeg skal skrive ord, husker ikke om det er dobbel konsonant- det er veldig uvanlig for meg da jeg vanligvis ikke har problemer med rettskrivning.
Har tatt nye prøver i går, og får snart svar på de. Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal tolke prøvene, og aner ikke hva slags andre prøver som er viktig å se på. Jeg ser bl. a. at ferritin er forhøyet på alle prøvene i forhold til referanseverdien, men legen har aldri sagt noe om det til meg. Mulig det ikke er viktig.
Sånn jeg har forstått det så er subakutt tyreoiditt en sykdom som går over igjen, og man blir frisk i løpet av ca ett til halvannet år. Jeg føler meg ikke frisk.
Jeg vil gjerne prøve å forstå litt mer, og også hvordan jeg bør gå frem. Så hvis noen har noen råd til meg blir jeg glad for det
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Autoimmun tyreoiditt
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 20-10-14, 14:45 -
Noen andre som har (hatt) Subakutt thyreoiditt her?
Av Veronica i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-08-08, 15:07 -
De Quervains eller subakutt thyreoditt
Av Magnuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 28-02-07, 12:12 -
noen som vet?
Av isa1 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 14-08-05, 22:18

Svar med sitat
Bokmerker