Om denne unge mand har Graves ved jeg ikke. Men det tror jeg.....

Om morgenen i dag blev jeg vækket af en veninde, der på vegne af en af sine venner ville gerne vide om jeg kunne hjælpe med oplysninger og vejledning. Denne anden ven har en søn på 33 år, der igennem mange år efterhånden har haft et ringe liv med ustyrlige vredesanfald, aggressiv, humørsvingende, opsvilmet hals og udstående øjne osv.

Moderen fortalte, at lægerne har sendt manden hjem med recept på Thiamazol og en aftale til en ny blodprøve om nogle måneder. Lægerne bebudede at der er tale om hyperthyreose og den unge mand skulle først behandles med radiojod, og senere, hvis radiojod ikke virkede - med operation. Moderen var meget imod operationen, men ellers har hun ikke fået nærmere oplysninger om hvad der var galt og hvad var det for en sygdom hendes søn lider af. Hun er bare bekymret for, at hans øjne er udstående og det bliver de ved med mere og mere.

Søvndrukken har jeg svaret, at det lyder som et klokkeklart tilfælde af Graves og i så fald måtte manden være længe syg, da øjensymptomer først udvikler sig efter at man gå ubehandlet i længere tid. Så var mit humør nede og jeg blev vred ved tanken om de uansvarlige læger, der lod ham gå så længe med sygdommen. Jeg svarede dog, at uden "tal på bordet" er der ingen chance for at bedømme, hvor fremskreden er hans sygdom.

Jeg fik så besked på, at den unge mand var i behandling på en alternativ klinik før og at denne klinik måske lå inde med nogle blodprøveresultater. De ville prøve at få dem sendt til mig senere på dagen. Disse tal er så ankommet, men de kan ikke bruges til ret meget, mener jeg. Klinikken skriver bl.a.:

Vor fælles bekendt X har bedt mig om at maile nogle medicinske data vedr. Y.

Udskrift fra xxxxx Universitetshospital - i marts 2009:

TSH 1,33
T4 58
T3 1,64
T3R 1,49

Det fremgik ikke, om der var tale om total eller frit. Øvrige parametre blev ikke meddelt. Hospitalet vedlagde en recept på Thiamazol og bad om en ny analyse i april 09. Svaret på denne kender jeg ikke.

Da jeg initialt satte Y på insulin dæmpende behandling forsvandt hans symptomer stort set "et mirakel". (...)

Jeg har ikke rigtigt kontakt til Y efter hans tilbagefald, men flere muligheder for justering - bl.a. T4, T3 invertering problematiken og hans tidligere forhøjede Anti TPO.

Jeg hører gerne, hvad du konkluderer. Den lægelige håndtering i Danmark af thyroidea problemer er langt fra optimal!

Jeg kan ikke konkludere så meget, da jeg ikke er læge. Men jeg har erfaring fra min egen sygdom og fra at følge med i alle skæbnerne her på forummet. Det er i udgangspunkt i disse mange erfaringer, at jeg har besvaret henvendelsen, jeg kopierer herind i næste indlæg.