I en anden tråd skrev du om din families manglende forståelse for din kostomlægning (lidt of topic, håber du tilgiver )
Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
Moren min ringte iåår og spurte hvordan det gikk hos legen, når jeg fortalte om kolesterolet sa hun " ja det er vel ikke rart med den maten du spiser" - blir veldig lei meg av sånne kommentarer. Er dritt lei av det. Hun vet ikke noe om hva jeg spiser. Hun tror at jeg er overvektig fordi jeg spiser masse usunn mat og gotteri hele tiden, men det er jo pga. hypothyreosen!! Hvor mange ganger skal man måtte si det? jeg har faktiskt et veldig sunt kosthold, om noe så spiser jeg nok for LITE mat.

Prøvde ut lavkarbo kost før jeg dro på ferie og hadde tenkt å gå tilbake til det nå siden jeg følte meg veldig bra da. Men familien mener jo selvfølgelig at jeg kan skylde meg selv at jeg får høy kolesterol fordi de er overbevist om at det er pga. at jeg prøvde lavkarbo.

Men nå har jeg jo spist vanlig karbo-mat i 3 uker. Er det forresten umulig for meg å gå på lavkarbo med denne kolesterol verdien?? Trodde jeg hadde funnet kostholdet som passet for meg men nå er jeg usikker.
Jeg kan forestille mig, at det kun kan blive meget sårende.... at blive udsat for den slags tilbagemeldinger fra dem, man holder allermest af. Tror du, du kan modstå familiens kommentarer, uden hele tiden at blive tvunget ud i tvivl om lavkarbo? Eller vil du prøve ignorere deres tilbagemeldinger, til de selv kan se hvordan det går (godt)?

Har du ellers før levet fedtfattigt, og hvor længe i så fald?

Det er meget "normalt", at mennesker der lever fanatisk fedtfattigt udvikler både højt kolesterol OG "organfedt", hvor kropsfedtet flyttes fra kroppens overflade og ind i kroppen i stedet. Selv om fedtet forsviner fra de "fedtfattiges" kropsoverflade som følge af kost, træning og motion - i og med at det ikke kan forbrændes væk - flyttes fedtet ind i kroppen og bliver til organfedt, der er så uendelig meget mere farligt for helbredet, end det fedtlag vi render med under huden. Og således ser vi mange mennesker på gader og stræder, der ser vidunderligt ud...slanke og adrætte... og alligevel kan de have et højt BMI og lige så meget fedt i kroppen som dem, der ser overvægtige ud. Denne tilstand har et eller andet medicinsk navn jeg ikke lige kan huske. Men pointen er, at ingen fedtforbrænding kan ske uden fedt i kosten (under normale forhold altså, ikke ekstreme som i KZ-lejrene eller decideret hungersnød osv.).

Jeg håber du holder fast ved dine planer, uden alt for mange sårede følelser i processen.