Viser søkeresultater 1 til 10 av 143
Threaded View
-
14-05-09, 21:58 #34
Sv: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Har lest litt på denne : http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847
- siden jeg la den ut for en stund siden.
D-vitamin lagres i fettceller. Britiske studier viser at barn som får nok sol om sommeren, lagrer nok D-vitamin til resten av året.
Gjør de det i Norge ? Ingen studier å vise til her......
Det kan jo være slik at vi på grunn av dårlig behandlet stoffskifte ikke omsetter nok fett og derfor heller ikke får tilgang på nok D-vitamin.
Den daglige dosen kommer jo fra det fettet som omsettes.
Det kan tenkes at vi derfor skal ta vår daglige D-vitamindose. Særlig de som har hud med myxødemtendenser, og som derfor heller ikke lager nok D3 om sommeren.
Det kan synes som det kan være en nyttig helårsgesjeft å ta det daglige dykk i D-vitaminboksen. Kanskje med en høyere vinterdose enn om sommeren.
Så får en satse på at omdannelsen fra D3 til 25-OH funker......
Det har gått med 8bokser a 100stk 10µg - altså 8000µg på 9 måneder.
Startet 1.juli 08 og sluttet 5.april 09 - et snitt på ca. 30µg/dag i perioden.
Ganske raskt etter starten måtte jeg redusere Armourdosen fra 5G/dag til 3G/dag.
Matvarer som inneholder nevnbare mengder av D-vitamin er stort sett fisk. Og jeg spiser fisk flere ganger i uka. Jeg er som grisen, en alteter, og spiser gjerne torskelever også, som jo er topproduktet.
Mitt totalinntak er mye større enn 30µg/dag.
Jeg målte D3-vitamin 25-OH til 91 den 30april-09.
Det Norske referansområdet går opp til 150. (kan nevne at feks. Italienere har 250, om nå målemetoden er den samme da)
Min egen tolking er jo at jeg iallfall ikke har spist for mye, og at legens forsikring om at "nå er det jo mitt i smørøyet" ikke er tillitvekkende. Jeg vet ikke engang om stoffskifteproblematikk er tatt med i vurderingen. Jeg mener jo at det bør ligge noe mer til grunn for en leges personlige anbefaling enn et statistisk materiale.
Jeg starter på'n igjen med D-vitaminer pr. dato.
30µg var jo ikke nok - så da blir det 50.
Den gode Hippokrates, som legene jo sverger til, har mer på samvittigheten enn man kanskje liker i de kretser.
Feks denne : Whenever a doctor cannot do good, he must be kept from doing harm.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat

Bokmerker