Vi har fått henvendelse fra kunstneren Ruth Roland, som skriver:

Jeg går nå med planer om å lage en utstilling som handler om vår kjertel.
For å kunne gjøre det, trenger jeg penger (kommer til å søke en rekke stipendier og fond) og utstillingsplass. Begge disse faktorer er usikre. Det som er sikkert, er at jeg går svanger med ideer! Og jeg vil gjerne ha innspill og ideer fra dere!

Jeg ser for meg en vakker og forførende utstilling. Hvor jeg kanskje jobber med "portretter" av noen av dere! Portrettet kan være hender, et øye, en vakker munn, rynkete hud etc etc.

Og brokker av annen, indre anatomi, av kjertler, blodomløp osv. og noen gnager vil kanskje disse to ytre verdenene (hud, hår, øyne, hender etc) overlappe den indre verden.

Og jeg tenker på fortellingene deres. Fortellingen om smerte, glede, slitenhet, oppgitthet osv. At den kunne være hørbar, som en stemme i rommet. Dere kan være helt anonyme, dersom dere ønsker det.

Jeg har tidligere samarbeidet med en musiker. Dersom dette er et prosjekt jeg får støtte til, og det er nok penger, kunne han jobbe med lyddelen av fortellingene. Kanskje kunne han også forføre litt i tillegg med lyden!

Dette er altså en ide som er som et lite foster! Det er langt frem, dersom det overhodet lar seg gjøre (penger, utstillingsplass(er) osv).

Men jeg synes det hadde vært spennende å bruke dere og meg selv i dette!

Jeg har tidligere laget en stor bok (112 x 75 cm oppslått) om da jeg var liten og hadde kreft. Den har vært vist på Høstutstillingen, i Stockholm og mange andre steder.

Jeg har også, sammen med en annen kunstner, laget en installasjon om å være liten og ha kreft. Den er utformet som et dukkehus du kan gå inn i. http://kunst.no/skap Her kan du se noen bilder fra installasjonen. Der skrev jeg en tekst som en liten jente leste opp, som du hørte inne i huset. Den får du ikke med deg på nettsiden, men da får dere kanskje en ide om hvilke muligheter som finnes!

For å oppklare dersom noen er i tvil: Jeg kommer IKKE til å søke støtte hos noen som er interessert i å sensurere eller dytte mitt prosjekt i den ene eller annen retning. For meg som kunstner er det livsnødvendig at min posisjon er fri. Derfor regner jeg med at jeg søker endel private fond som kan være opprettet av for eksempel gavmilde skipsredere, offentlige fond som Fritt Ord (som støtter Litteraturhuset i oslo blant annet), Norsk Kulturråd og andre fond som er opptatt av kunstens frie posisjon

KUNST ER ET POTENT VIRKEMIDDEL!

La oss bruke det!

Jeg håper på ideer og respons!

Ruth Roland Ruthroland.net