Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Don't kill the messenger!

Netop fordi artiklen er skrevet for lægfolk uden forhåndskendskab til sygdommen - vil betegnelsen "kvindesygdom" forhindre de stofskitesyge mænd i enten at tænke på stofskiftesygdom når de selv får den, eller evt. henvende sig efter hjælp, da det er jo flovt for en mand - pludselig at få en "kvindesygdom".
En mindre tilføjelse til Vigdis', Thomas` og min pointe.... At det ikke var særlig smart, i artiklen, at kalde hypothyreose for en kvindesygdom og det kan kun gå for langsomt med at gå i krig med at få denne opfattelse ændret i offentligheden!

På det gamle Sonjas Stoffskifteforum fra 2002 har jeg i dag læst et indlæg (nr. 87) om netop dette emne:
Min mann har det siste året gått ned i verdier fra T4 20 til 15, og TSH fra 0,92 opp til 2,15. T3 var for ett år siden på 1,8.Hans mor hadde Hypothyreose. Han er helt elendig nå, utmattet å sinnsykt sliten,klarer ikke konsentrere seg, å er blitt deprimert.

Da han nevnte stoffskifte for legen, sa han at dette var en kvinnesykdom, å at hans verdier var fine!
Denne stakkels mand er blevet afvist af lægen, der også selv mener, at hypothyreose er en kvinnesykdom.... Det er kun 7 år siden, skal man nok ikke glemme. Og jeg mener helt bestemt, at man med rette kan bebrejde artiklen, journalisten og de medvirkende for, yderligere at fastlåse denne vildfarelse om, at hypothyreose er en kvindesygdom.

Kan ske, at de medvirkende ikke fil lov til at læse korrekturen inden udgivelsen. Men i dag er der atter en dag, og efter i dag kommer i morgen osv. Det er altså aldrig for sent med, hurtigt at gå i gang med at korrigere denne offentlighedens opfattelse af denne stygge sygdom. Det kan kun gå for langsomt.