Sitat Opprinnelig skrevet av Hildemor Vis post
Ingenting er umulig Maika, så jeg antar at man kan ha høy puls og høyt blodtrykk selv om man har hypothyreose. Jeg er en av de som har høy puls og jeg tar betablokkere. Jeg startet med høyt stoffskifte og selv om jeg nå har lavt har pulsen ikke roet seg nok. Men jeg kan selvsagt ha arvelig høy puls også, i tillegg til at jeg en lang periode var inaktiv under sykdommen. Blodtrykket mitt har imidlertid alltid vært normalt.

I mange tilfeller hvor man avdekker høyt blodtrykk kan man ikke si noe om hva årsaken er har jeg lest meg til her nå.
Det antas å være et samspill av mange årsaker: arv, stress, inaktivitet og kosthold er nevnt som noen av årsakene til forhøyet blodtrykk.

Vel, jeg er ingen lege, men jeg tror ikke det er noen automatikk at alle som har høyt stoffskifte får høy puls/høyt blodtrykk og at de med lavt får lavt blodtrykk/lav puls. Dette er symptomer og vi får heldigvis ikke nødvendigvis alle symptomene på disse sykdommene selv om vi rammes av en av dem.
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :O)
Jeg har stusset sånn, fordi jeg har alltid levd sunt. Spist sunt og trimmet og alltid passet på meg selv. Er i tillegg vegetarianer og spiser ikke kjøtt.
Synes det da er rart jeg skulle få høyt blodtrykk.
Så sitter og tenker og tenker og prøver å finne sammenhengen mellom hypothyrosen og blodtrykket. Hvis man har hypothyrose og har gått med det ubehandlet i lang tid, kanskje det da har ført til en overbelastning på enkelte deler av kroppen? Finnes det litteratur hvor man kan lese litt mer om kunnskap om kroppen, hva som skjer i kroppen ved hypothyreose? For å forstå sykdommen bedre? Synes det jeg har funnet til nå er veldig overfladisk.

Legen gir meg ikke svar på noe som helst. Dessverre virker det som hun vet veldig lite. Jeg fikk ingen informasjon selv om jeg bad om det. Det var mer sånn, "ikke stress, jeg gir deg de pillene her, så skal du se du får mer energi etterhvert, her er resepten din, kom tilbake om 4 uker å ta blodprøve, haadet bra!

Det gjorde meg litt stresset...

Diagnosen ble satt på grunnlag av blodprøver og
lang tids trøtthet, energiløshet, svimmelhet, hudproblemer og vektøke...
Hun målte blodtrykk og puls og sa det var høyt..
Var der jeg ikke skjønte sammenhengen...