Noen myter i treningsmiløet:
Kroppens muskler er kroppenes varmeovner.
Når disse arbeider krever de energi, jo tyngre de arbeider, jo mer energi krever de.
Derav trekker man den sluttning at for vektreduksjon er det bra med store muskler.
Kanskje det - men for oss, når stoffskiftet skrur ned varmen ?

Det er ikke slik at stoffskiftet skrur ned en viss prosent av muskelmassen eller % av effekten denne er kar om å produsere. Det skrus ned til et minimum så kroppen så vidt klarer seg.
En stor varmovn nedskrudd til 100Watt bruker ikke mer enn en liten en på 100W.
Og hva er da vitsen med å bruke all sin energi på å få større muskler ?

Større O2 opptak gir bedre forbrenning og er en forutsettning for vektreduksjon.
Jo - logisk nok.
Men....
Problemet med for lavt stoffskifte er ikke bare at O2 opptaket i cellene er lavere enn normalt. Det er også umulig å trene det opp ! (for meg iallfall)
Før jeg fikk hypothyreose fulgte jeg treningsopplegg med måling av O2 og lactatmålinger flere ganger i året.
Jeg fikk ingen framgang. Man så også at jeg var tilstede på treninger og fulgte opplegget. Også at noen ganger var skikkelig aktiv - andre ganger helt flat.
Man hadde ingen forklaring på at lactatkurven så ut som en u-trent, og var upåvirkelig av treningen.
For man visste ikke at jeg hadde hypothyreose - ingen visste det på det tidspunktet.

Og rettet dette seg da jeg kom på Levaxin ?
Nei.
Virker da Levaxinen på meg ?
Svar selv.

Jeg har flyttet fra dette miløet og har ikke hatt anledning til å ta en mølletest etter at jeg kom på Armour. Men jeg merker jo at jeg fungerer helt anderledes.
D-vitamin øker kraften. Jeg kjenner det både på sykkel og løping i bakker.

Myter oppstår lett når man overfører velfungerende viten til nye og ukjente områder, eller generaliserer den.
Og en som har hypothyreose blir jo så velfungerende bare han passer på å ta dosen sin.........

Så hvorfor trener jeg da ?
Godt spørsmål - jeg må svare at det er for å holde abstinensene unna.......
Så hender det jo at man får en naturopplevelse ?