Sitat Opprinnelig skrevet av Destiny85 Vis post
Fordi jeg har prøvd det, det ble for ensformig og i tillegg så fikk jeg i meg for lite mat (lite utvalg til en så sær i matveiene som meg).
Må innrømme jeg misunner de som bare kan spise sunt og trene så er det gjort...
Det gør jeg også - misunder andre, der bare kan spise sundt, trene og så holde vægten. Det kan jeg ikke selv. Ikke "bare".
Sitat Opprinnelig skrevet av Hildemor Vis post
Man behøver ikke leve på lav-karbo for å gå ned i vekt
Kan ske, at min egen definition af "LowCarb" er anderledes en den korrekte. For mig er det meget enkelt: 0 sukker, 0 kornprodukter inkl. 0 fuldkorn = brød, pasta, ris. Undgår jeg disse 100% - kan jeg tabe og holde vægten, uanset hormoner. Sidst gennem over 20 år nede på 50 kg (fra 108, da jeg var 18 år). Koks i vægten igen under overgangsalderen, men må så nu tilbage til de velafprøvede kostregler igen.
Sitat Opprinnelig skrevet av Hildemor Vis post
Regnestykket er enkelt, for å gå ned i vekt - MÅ du forbrenne mer enn det du putter inn!
Som nævnt - gælder denne regel for mig kun samtidigt med, at jeg kvitter fuldstændig sukker og alle former for kornbaserede produkter.

Gode animalske proteiner, godt med rodfrugt og andre grøntsager (inkl. kartofler 2-3 gange/uge), rimeligt med smør, kokosolie samt koldpresset oliven-, avocado og macadamiaolie til salater eller stænket på maden - sådan ca. 35% af den totale kalorietilførsel skal komme fra fedtstoffer. Og sidst men ikke mindst - salt, krydderier friske/tørre samt frugt, frugt og atter frugt.

Måske skulle jeg hellere kalde mit "princip" for MediumCarb i stedet. Men det afgørende er, at bare et lille spor af sukker og alle former af kornbaserede produkter - vil min vægt bare aldrig nogensinde rykke sig nedad - uanset lavt kalorietal, antal af måltider og træning.

Jeg tror derfor, at også i vægt-spørgsmål er det de personlige (biologiske) præferencer, der spiller ind og man må iagttage hvordan ens krop individuelt reagerer på de forskellige kosttyper, for at finde den bedste metode til kontrol af vægten. Også selv om det nogen gange virker ulogisk, som f.eks. "mine" fedtstoffer, 100% modsat hvad slankeguruer anbefaler.