Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Threaded View
-
13-03-09, 14:28 #13Hildemor Gjest
Sv: Lavt stoffskifte og slanking?
Fatt mot
Man behøver ikke leve på lav-karbo for å gå ned i vekt, men du bør i størst mulig grad unngå de raske karbohydratene (hvitt mel og sukker). De andre karbohydratene gir stablit blodsukker, gjør deg mett lenge, gir energi og overskudd og er rike på antioksydanter. Noen eksempler er helkorn, naturris, grønnsaker, frukt, berlgfrukter, nøtter, fett (sunt) og frø.
Tenkt grovt (ikke misforstå), frukt og grønt
Følg regelen 5 om dagen og sex om kvelden sa min ernæringsrådgiver hehe.
Så må du ta en titt på ditt eget kosthold. Spiser du nok og ofte? Eller er du en av de som gjør feilen å spise for sjelden og da gjerne mer? Min 5-6 måltider om dagen! 3 av dem gode måltider, frokost, lunsj og middag. De 2-3 andre småmåltider som feks kan bestå av 1 glass juice og 1 frukt (da er 2 av dagens unnagjort), 1 smoothie (masse frukt), 1 liten salat, 1 youghurt, 1 tallerken oppskårne epler med kanel e.l.
Når det kommer til middag, så husk å dele tallerkenen visuelt i 4 deler, 2/4 skal være grønnsaker, 1/4 proteiner og 1/4 karbohydrater. Spis gjerne magert kjøtt (kylling, kalkun, svinefilet o.l) og selvsagt fisk! Pålegg, tenk magert! Skinke, kalkun, kylling, makrell i tomat med salat og friske grønnsaker blir gode smørbrød
Sky brus og lettvarianter av utgaven. Den med sukker vet du hva gjør, den lette varianten har en tendens til å øke behovet for sukker hos deg. Drikk vann! Myyyyye vann i løpet av dagen. Gjerne et glass før måltidet (gir metthetsfølelse i magen). Ha alltid en mugge stående i kjøleskapet (jeg har min på bordet for jeg drikker vann selv om det ikke er kaldt), ta alltid med vann i en liten flaske i vesken, så du ikke faller for å kjøpe noe annet når du blir tørst. Vann er en vanesak, mange sier de ikke liker det. Min mor er en av dem, nå drikker hun 2 liter om dagen for jeg har skremt henne litt (hun hadde noen blodprøver som viste at hun var på kanten av dehydrert). Nå sier hun at hun aldri hadde trodd det var så enkelt
Over til aktivitet! Hvordan står det til med den? I travle hverdager skylder vi ofte på at vi ikke har tid. Ved lavt stoffskifte har vi ikke ork/energi. Men skal man ned i vekt å bli der må man være i aktivitet! Det er så enkelt og så vanskelig
Men her kommer det positive, aktivitet er så mangt og det gjelder å finne på noe man liker. Gjør det lystbetont. Selv var jeg ikke spesielt glad i gå turer (den enkleste måten å komme i aktivitet på, krever liten innsats på forhånd og iiten planlegging): Man kler på seg og går! Jeg kjøpte skritteller og det gjorde susen for meg. Jeg ble ekstremt motivert av den! Start med en halvtime om dagen. Gjerne mer hvis du orker. Gå på litt. Finn en runde som har et par gode oppoverbakker. Gå deg varm. På en times gange forbrenner du omtrent like mye som en halvtimes jogging. Innimellom bestiller jeg en time med tennis, tar en tur i svømmehallen, baser i snøen (det er faktisk hardt), måker snø (også hardt) jogger litt når det ikke snør (gjerne intervalltrening): Denne kroppen er ikke helt laget for lange joggeturer enda, men jeg forbrenner uansett - bare jeg rører på meg. Jeg har også en trimsykkel jeg tilbringer noen halvtimer på. Men det er seigt altså - ugg! Men jeg gjør det! Ser på tv og sykler og håper tiden går fort, det gjør den aldri hehe. Jeg har også en stor ball og vekter hjemme som gjør nytta si.
Få aldri dårlig samvittighet om du har en dårlig trene- eller spisedag. Det er det du gjør mest av som gir resultater, ikke den lille sprekken en gang i blant!
Jeg vet ikke om du er svært glad i søtt, det finnes mye som kan dempe dette behovet. Selv unner jeg meg litt ved behov, det er lagt inn i kaloriberegningen. Mørk sjokolade og lite. Har jeg behov for salt, spiser jeg potetgull (10 flak, ikke en pose!). Noen holder seg til søtt/salt en gang i uka. Det klarer ikke jeg, så derfor blir løsningen for meg - ved behov, men minimale mengder! Jeg spiser nesten aldri kjeks, kaker o.l - da dette er kaloribomber. Et stykke og jeg må jogge en time - det er det ikke verdt rett og slett!
Jeg håper du finner din vei å gå. Det er ikke så vanskelig som man tror, men det krever innsats selvsagt (både mat og trening i fornuftige mengder): Men det blir raskt en vanesak
Jeg har gått ned 19 kilo og ligger stabilt på trivselsvekta mi
Her kommer en utregningstabell, slik at du kan finne hvilestoffskiftet ditt og beregne inntak av kalorier i forhold til aktivitetsnivået. Regnestykket er enkelt, for å gå ned i vekt - MÅ du forbrenne mer enn det du putter inn! Lykke til!
(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.
Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

Svar med sitat
Bokmerker