Viser søkeresultater 1 til 10 av 77
Tråd: Trening
Threaded View
-
06-08-05, 20:50 #11
Artig "blogg" dette Yvette.
Jeg bruker også alltid "svettereim" i panna. Det kommer av at svetten er så salt at det svir i øynene - og det skyldes at binyrene har mistet sin evne til å regulere saltbalansen.
Det er bare ingen som tror meg der.
1:40 og opp - det er langkjøring det, og det er som du sier, en erfarer en annen treningsform. Som alle treningsformer trenger denne også en viss tid med tilvenning.
I en bok jeg har fra min faders tid, står det at "hjertet må trenes på alle nivåer, men det er dog rykktreningen som gir fremgangen". Ikke dårlig formulert ?
132 er omtrent mitt i "øgat" for fettforbrenningen. Da bevarer du mest mulig av det karbohydratet som er nødvendig for en kort restitusjon.
Regn slik : kroppen har omtrent 800G karbohydrat, som er 3200kCal . Det brukes omtrent 80Kcal pr løpskilometer, eller 60pr. 5min. sykling. Men det er slik at fettforbrenningen overtar gradvis når karbolageret begynner å minke.
Det er stort sett "Femour Qad." (muskelgruppen på framsiden av låret) som er mest effektiv under sykling. Derfor er ikke sykling den treningsformen som forbrenner mest fett pr.tidsenhet. Langrenn er mest effektiv, dernest jogging. Jogging er nok den med mest skaderisiko - særlig de med høy vekt bør vurdere sykling (og langrenn) i steden og heller sykle i litt lengre tid. Fettforbrenningen setter ikke inn for alvor før man har sykla en time.
At du ikke svetter kan komme av at kroppen ikke produserer nok energi til å bli så varm at du svetter - når pulsen er så lav. Hvis du fortsetter denne treninga vil hjertet etterhvert bli større og få så stor kapasitet ved 130 at kroppen utvikler flere Watt, og blir da varmere. Sykkler på treningssentere har ofte Wattmåler. Da kan treningsframgangen avleses ved at du sjekker hvor mange Watt du utvikler ved feks. 130 i puls fra gang til gang.
Eller ved at du tar tiden på en bestemt km. i skogen når du løper i 130.
Polar har forøvrig utstyr til vanlig sykkel som måler Watt !
Sykling er forøvrig den idrett hvor utøverene har den laveste hvilepuls. I en internasjional undersøkelse hadde flere bare 30 i hvilepuls.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker