Som ny i forumet oppdager jeg stadig interessante problemstillinger og spørsmål. Og - mange like interessante svar. Jeg er imponert over hvor grundig mange har satt seg inn i stoffskifteproblematikken. Likeledes er det på ett vis "beroligende" (om enn en fattig trøst) at vi er mange som er uforstående til utsagn fra ekspertisen og lab.prøver mm.

Det er godt å kjenne seg igjen, få litt mer "kjøtt på beina" mht saker man undres over og få generell in-put. Et slikt forum er jammen bra

Jeg har òg lest boka "Hypothyrosen og meg" - den ga meg mange a-ha-opplevelser. Anbefales på det varmeste - ikke minst til mennesker i nære relasjoner til en selv.

Jeg har (som flere jeg har lest om) antakelig gått en tid med ubehandlet stoffskifte - noe som kan forklare en del "uforståelige symptomer" på flere kroppslige fenomen (leddproblematikk og uforklarlige, vandrende betennelser i ledd/muskler, korsryggsmerter, tørre, såre øyne, veldig tørr hud, periodevis stort håravfall, hes stemme, "brain fog", mage"problemer", "uforklarlig slitenhet og maktesløshet", og ikke minst en uforklaring snikende vektøkning - før medisinerig - som ikke skyldes hverken for lite bevegelse eller for stort matinntak mm).
Etter oppstart med tyroksin har jeg fått ytterligere kilo - som jeg forstår ikke er uvanlig

Nå er spørsmålet mitt - hvordan tolke prøveresultater - dere som kan mer enn meg om dette

Litt bakgrunnsstoff:
Pr februar 2005 hadde jeg gått på tyroksin/Levaxin i ca. 7-8 måneder fordi legen min etterhvert mente å ha belegg forjeg hadde mange klassiske tegn på lavt stoffskifte (takk til ham!). Verdiene før medisinering viste at jeg lå innenfor normalområdene - legen mente dog at tyroksin kanskje kunne ha gevinst i forhold til symptomene - så jeg startet med Levaxin. En periode følte jeg meg helt toppers, mye energi osv. Og - ansiktet mitt forandret seg - mindre oppblåst - så mer "normal" ut igjen - ødem i bena ble mye bedre, kroppen mindre stiv!

Så flatet bokstavelig alt ut. I samråd med spesialist medisinerte jeg ned og hadde ingen problemer med det. Medio/ultimo februar stoppet jeg helt opp å ta Levaxin.
Her er prøve-resultatene i etterkant:
09.03.05 : Fritt tyroksin 9.1 - TSH 18.48
30.03.05 : " 7.1 - TSH 25.49
14.04.05 : " 7.6 - TSH 31.63

Så bars det tilbake til spesialisten i slutten av april : En ting var sikkert sa han - lavt stoffskifte hadde jeg! Så bars det til med Levaxin igjen - oppstart med 50 mikrogr. i slutten av april - etter dette ser prøvesvarene slik ut:
11.05.05 : Fritt tyroksin 14.3 - TSH 13
08.06.05 : " 14.3 - TSH 5.75

Jeg har alle sympromer på lavt stoffskifte framdeles og "går i stå" med jevne mellomrom. Som sagt tidligere (annet innlegg) jeg regner med at jeg skal opp i dosering, men innser at dette må gå langsomt (iflg. spesialisten).

Erfaringer fra dere imøteses med takk - likeså noen ord som kan berolige min utålmodighet etter å få en bedre hverdag

Dette ble langt - men allikevel; På forhånd takk