heisann alle sammen! jeg har noen spørsmål hvis noen kan svare på de..

jeg har nå gått på levaxin i tre år, og prøvene har kun vært "ok" en gang (i følge labben adekvat thyroxinsubstitusjon (blablabla)). Jeg har i denne perioden skiftet fastlege en gang, fra en dame som kun ville prate om følelser og denslags, til en veldig flink fyr som tar tak i ting. Grunnen til at det allikevel har tatt lang tid og lite har skjedd har vært pga at jeg har vært plaget med infeksjoner i halsen..og ventet på mandleoperasjon i over et halvt år.. og når dagen endelig kom var jeg ikke frisk nok, så ble to ukers ventetid, og gangen etter ble jeg seff strøket (var siste pasient den dagen så de fikk ikke tid) og så gikk det noen uker før jeg fikk operasjonen..i tre uker etterpå var jeg veldig dårlig.. og nå har det gått 2 måneder siden. Vel uansett, så skal meg og legen ta litt tak i ting nå, vi må få stoffskiftet opp på et nivå der jeg føler meg frisk (endelig en lege som forstår at normalverdier og denslags ikke nødvendigvis gjelder for alle)

Men legen min kan lite om stoffskifte, så han spurte om jeg kunne få tak i informasjon fra folk i samme situasjon, så skulle han lese litt om det til neste gang og så skulle vi få orden på ting. så her har jeg noen spørsmål:

1. Først, hva er normalverdiene dere har fått oppgitt?

2. Hvor lang tid har dere brukt på å få stoffskifte opp på normalt nivå?

3. Noen som vet om bra endokrinolog i Bergen (eventuelt oslo)?

4. Er det lang ventetid å komme til hos endokrinolog? (sånn generelt lissom)

5. bør jeg tar ultralyd av skjoldbrukskjertelen?

6. Er det andre prøver jeg bør ta som kan ha invirkning på stoffskifte?

7. Jeg har B12 anemi, er det vanlig blant folk med hypothyreose?

8. Jeg har lest at man kan få Armour på registreringsfritak, kan min fastlege gjøre dette eller må jeg da til endokrinolog? og hvordan går man frem?

9. Legen min mener at det kan være lurt å komme opp på et ok nivå før han sender meg til endokrinolog, hva synes dere, bør jeg vente, eller dra så fort så mulig?

håper noen har tid til å svare.. vet at jeg sikkert kunne ha funnet det meste av informasjonen ved å leite, men klarer ikke helt å samle ting i tankene da.. greiere å ha det på ett sted!