Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
30-06-08, 14:55 #1
Prøvene etter 6 uker på Levaxin:
9. mai (oppstart på Levaxin):
TSH: 2,5 (0,4-4,4) (52,5%)
Ft4: 18 (12-22) (60%)
T3: 1,7 (1,3-4,5) (12,5%)
Anti TPO: 323
Etter 6 uker:
TSH: 1,9 (37,5%)
Ft4: 16 (40%)
Jeg er i litt varierende form, men bedre enn før jeg begynte på Levaxin. Verker ikke sånn i musklene og er ikke like utmattet. Har brukt 25ug daglig disse 6 ukene, så det er jo lav dose. Kan jeg forvente at TSH stabiliserer seg på 1,9 på denne dosen, eller bør jeg øke med f.eks 12,5ug pr dag? Og er det ikke litt rart at Ft4 har gått ned i stedet for opp? Kanskje det ikke er lenge nok med 6 uker for å se et resultat? Har ikke legetime før i september, så jeg synes det er lenge å vente før jeg evt. øker dosen..... Har ikke tenkt å øke selv, men tar evt. telefontime med legen.
-
30-06-08, 15:46 #2
Det er faktisk ikke uvanlig at fT4 går ned etter en behandlingsstart.
Hvorfor kan man jo spekulere i, og hvis jeg skal, tipper jeg at den vil gå enda mer ned på en så lav dose.
Jeg syns du tenker bra omkring dette og jeg ville heller ikke gått så lenge uten å øke dosen.
Etter min vurdering kan man øke med 25µ når dosen er under 100, men dette er jo opp til en selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-06-08, 18:47 #3
25µg er ikke en vanlig dose, mens noen få går på 50µg og jeg vet om noen som tar litt mindre enn 50µg. Mer normal dose er 75-150µg.
Alt er individuelt.
Men det er vanlig at legen tar blodprøve etter 6 uker, eller øker dosen til 50µg, eller at pasieetnen rett og slett begynner på 50µg og så øker etter seks uker.
Behandlingsmål er at symptomene blir borte, og mål for TSH under behandling er 0,5-1,5.
Din TSH er fremdeles for høy og det stemmer godt med at ft4 er fremdeles i lavrere halvdel av referanseområdet.
En slik høy TSH trigger også antistoffene og Thyroidmanager.org anbefaler en TSH under 1 for oss hashimotos-pasienter.
Du skal forresten ikke regne prosent på TSH, den er samme overalt. (blir justert mot en standard TSH-oppløsning) Men ft4 og ft3 har ikke samme måleenheter fra lab til lab. De jobber forresten på et felles sskandinavisk prosjekt for å samkjøre alle lab men ft4 og ft3 må man regne ut fremdeles. Kommer av hvilke testkits de kjøper inn/ maskiner de kjøres på.
Ã…sen er legen din? Kan du bare ringe og gi beskjed om at du nå øker dosen til 50µg?
De norske retningslinjer er på www.legemiddelhandboka.no og du må bla og surfe til du kommer til lavt stoffskifte som heter noe annet der og det står om TSH på 0,5-1,5 der samt å starte på 50µg....
-
30-06-08, 22:29 #4
Legen min er veldig ok, men hun var skeptisk til å begynne med Levaxin siden jeg er innenfor referanseområdet. Hun er dessuten veldig opptatt av at tsh skal være målbar:-) Men jeg tror det går greit om jeg foreslår selv å øke dosen litt.
Veldig bra informasjon på felleskatalogen!! Takk for link!!
Da jeg var hos henne for en uke siden, indikerte hun at det godt kunne være placebo-effekt at jeg følte meg bedre en uke etter at jeg begynte på medisin, men som hun sa; det viktiste er at du føler deg bedre. Jeg tror ikke hun klarer helt å tro at jeg faktisk trenger Levaxin. For min del tenker jeg mitt når jeg ser verdiene mine etter oppstart, og kobler det med formen. Tenk om jeg skal bli bra igjen!!! Virker jo for godt til å være sant...
-
01-07-08, 20:49 #5
Snakket med legen i dag, og hun ba meg øke opp til 50:-)
Svar med sitat
Bokmerker