Takker for svar alle sammen, jeg sendte om min situasjon til lommelegen og betalte 295 kr for å få et svar, han svarte følgende om min situasjon

Hei!

Jeg forstår virkelig at du er frustrert over resultatet av denne utviklingen etter å ha fått påvist hypothyreose. Du nevner en verdi på FT3 på 18, noe som ikke stemmer med sykdommen din, men jeg antar dette er en skrivefeil. Du skriver et langt og fint brev og det virker som om du er godt utredet, men på dine symptomer å dømme så er du jo ikke godt nok utredet. Vekttap er ikke unormalt etter oppstart med Levaxin og Liotyronin, men hvis vekttapet skyldes tørste og økt vannlatingstrang så er dette alvorlig.
Det er bra at du har reagert på tørsten, også kalt polydipsi, og at du utskiller større mengder enn normalt (polyuri).
Du sier ingenting om det har blitt tatt blodprøve på fastende blodsukker, fordi pulyuri og polydipsi jo er kardinalsymptomene på diabetes mellitus, eller sukkersyke. En urinprøve vil også kunne si noe om sukker i urinen.
Allikevel er dette ting som du må få utredet. Min første tanke er at du kan lide av det som kalles diabetes insipidus (DI). Denne sykdommen kan være arvelig, eller det kan debutere av andre årsaker i alle aldersgrupper. Ã…rsaken er at kroppen ikke har nok av hormonet ADH, antidiuretisk hormon. Dette hormonet kontrollerer hvor mye vi urinerer i løpet av et døgn.
Ved diabetes insipidus urinerer pasientene fra 3 – 20 liter i løpet av et døgn, og dette kan være livstruende hvis ikke væske-, salt- og elektrolyttapet erstattes.
Det finnes to typer DI, nemlig sentral DI og nefrogen DI.
Ved sentral DI skyldes hormonubalansen forhold i hjernen, i den nefrogene typen skyldes det forhold i nyrene.
Ved undersøkelse hos din lege kan han finne ut om du lider av dette.
Hvis prøvene viser seg å være normale, finnes det også en psykogen type polydipsi. Disse pasientene vekkes av trang til å urinere om natten.
Jeg kan ikke si om du har kreft eller ikke, og du opplyser heller ikke om du har en primær hypothyreose eller sekundær eventuelt tertiær. Hvis det skulle vise seg at du har en av de to siste er det jo viktig å utelukke hypofysesvulst, spesielt med tanke på synsforstyrrelsene dine. Også sentral DI kan være forårsaket av forhold i dette området.
Så, fortsett utredningen. Det er kanskje en idé at du henvises til en endokrinolog, en hormonspesialist, hvis du ikke allerede er det og lar ham styre den videre utredningen.

Lykke til og god bedring!

Hva tenker dere om dette?