Den var kjapp du! - Men du missforsto visst litt!!!!

Jepp! Forlite og for mye er like galt. Helt riktig!

Som jeg skrev er det økt forekomst av thyreoideasykdommer både ved for lavt og for høyt jodinntak - I-uland hvor de ikke får i seg tilstrekkelig jod, dør folk av jodmangel-struma! Samtidig har de registrert en økning i autoimune stoffskiftesykdommer som en bivirkning til jodprogrammene som ble satt i gang for å forebygge.....

MEN vi som går på NeoMercazole skal ikke ta kosttilskudd som inneholder jod, og være veldig forsiktige med medisiner som inneholder jod.
Det var i allefall den beskjeden jeg fikk av endokrinolog.
I pakningsvedlegget til Neomercazole står det: "Hvis du bruker legemidler som inneholder jod, kan dette hemme virkningen av NeoMercazole."
I boken jeg har her står det at: "Graves sykdom kan være vanskeligere å behandle hos personer med relativt høyt jodintak, i forhold til en person med mild jodmangel" Det betyr likevel ikke at det er supersmart å legge om kosten for å få jodmangel! -Bare at det er lurt å ikke ta ekstra tilskudd av jod - å rissikere å få for mye. -Når du samtidig har Hyperthyreose! I norge er bla bordsalt tilsatt jod - og de aller aller fleste får i seg nok jod gjennom kosten. Har aldrig hørt om at noen fikk alvorlig jodmangel av å ikke spise vitaplexen sin!!!!!

- alle andre mennesker kan godt spise så mye vitaplex de orker!, og kan sikikert ha godt av det også!.

Dama jeg snakket med på apoteket i går- hadde aldrig hørt om kosttilskudd med både vitaminer og mineraler men uten jod. Jeg har sett slike uten jern.... Men hvet DU om noen - så er jeg veldig taknemmlig for tips! Både mht. merke og hvor det kan være å få kjøpt. Rene vitaminpreparater er lett å få tak i.
Har eg. konkludert med at det beste alt. for meg er å sette meg ned å pimpe av tranflaska mi.... Sikkert ikke så dumt det heller....

Ikke noe stort problem - men kjekt å vite om for oss med HØYTstoffskifte
-At ikke aldt av kosttliskudd er like sundt for oss......

For spesielt intereserte, både ift høyt og lavt stoffskifte: Les "Thyreoideasykdommer - årsaker, diagnostikk og behandling
(S Aanderud og T Bjøro)" -god gammel klassikker- som er forstålig for oss pasienter.