Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Threaded View
-
21-08-07, 19:37 #11
Jeg burde kanskje heller si litt mer om emnet.
Normalområde er en mye brukt term, men det er ikke en og samme definerte greie dette. Normal er en matematisk term som ofte brukes i vilden sky - og så blir vi vant til denne "i vilden sky" varianten - og tror det er denne som er den riktige.
Statistisk normalområde kan man lage på nær sagt alt. Feks hva er normalområdet for trafikkens kjørehastighet på denne veien ?
Man setter opp en måler og måler alle som kjører der. Normalområdet får man når man unntar de som kjører saktest og de som kjører fortest.
Man kan feks si at de 10% som kjører fortest og saktest er utenfor normalområdet. Eller 5%.....eller
Sånn kan man lage normalområdet akkurat som man vil.
Det brukes også et begrep som heter Ønsket Normalområde, og det defineres enda friere.
For vår del brukes 2,5% som max og min - grenser for normalområdet, eller referanseområdet da, som er mer korrekt når det gjelder blodprøver. Det betyr jo at det blir ganske omfattende, så om man hadde brukt 5% isteden, ville mange fler fått lavt stoffskifte.
Referansegrensene for T4 ble laget av overskuddsblod fra andre målinger og av antatt friske individer.
Ønsket Normalområde er mye brukt term i helsevesenet også. Et eksempel kan være blodtrykk, hvor det statistiske normalområdet ligger høyere enn det ønskelige normalområdet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
noen som har gått MYE ned i vekt??
Av mokki i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 10Siste melding: 01-10-08, 20:54 -
7 uker har gått, se nå.
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 03-04-08, 20:10 -
Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 32Siste melding: 28-09-06, 21:51 -
Thyr: åssen har det gått???
Av mina76 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 14Siste melding: 17-07-06, 13:47 -
Jeg har gått ned i vekt!
Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 23Siste melding: 24-05-06, 17:12

Svar med sitat
Bokmerker