Har gradvis endret på kostholdet mitt og spisevanene mine siden før påske, og de siste to ukene har jeg kuttet det meste som er usunt. Den siste uka har jeg også ført dagbok over hva jeg spiser og kalorimengde. Dette har gått over all forventning, men føler meg slett ikke i form.
Lurer på om flere måltider om dagen og riktig kosthold kan øke stoffskiftet, og at jeg kanksje da kan få de samme symptomene som jeg har fått ved doseøkning (høy puls, smerter i brystet, slapp). Har følt meg skikkelig rar siden jeg begynte med dette, har de plagene som jeg nevnte tidligere, og føler meg veldig varm i kroppen, får varme som stråler nedover føttene, i ansiktet og hender. Er mere tungpust, går på do ofte, har smerter stikkinger i armer og bein, og så er vekta gått dramatisk ned denne uka, og det uten trening. Har gått ned 4,3 kilo bare på denne uka , og 1,2 i forrige uke. Prøveresultaten fra sist er Tsh 3,5 Ft4 14, så jeg skal jo etter boka ha høyere doser, men kan kostholdet også gi endringer så jeg kanskje må ha lavere doser?

Ligger på ca 1240 kalorier fra mandag til fredag, og ca 1500 på lørdag og søndag. I tillegg spiser jeg en del frukt i mellom måltidene. Etter Grete roede prinsippet skulle jeg ligger på maxi dietten, lurer på om den ligger rundt 1500 kalorier pr dag nå, men synes det er vanskelig å få enda et måltid med, og vil ikke gå over til å spise ting med mere kalorier i siden det kan bli lettere å falle tilbake til gamle synder (må jobbe litt med dette å få inn et ekstra måltid). Går ikke på noe Grete Roede kurs, men har laget mitt eget opplegg som er litt Grete Roede inspirert, viktig for meg at det er mitt siden dette dreier seg om en endring jeg skal lære meg å leve med. Når jeg når ønsket vekt om noen år så må jeg prøve å gå opp til rundt 1800-2000 kcal.

Mitt nye liv:
Har kuttet fett, sukker, og spiser 3 brødmåltider + middag. Har begynt å spise grovere brød (ingers rugbrød, flerkornbrød, speltbrød, fiber + knekkebrød), men kneip er også på lista enda. Har et fruktfat stående på kjøkkenet, og et i stua, og disse er bestandig fylt med frukt for å bli fristet av dette i stedet for andre ting. Lett melk er blitt til ekstra lett melk. Pålegg: stort sett kokt skinke, cottage cheese, lavkalori syltetøy, røyka laks og hamburgerrygg. men tillater meg også mager brunost, akter ikke slutte med ost selv om dette har bra med kalorier, men har valgt sunnere alternativ.

Middag: kyllingfilet, svinekjøtt, fisk, fiskeprodukter, kjøttdeig er byttet ut med malt oksekjøtt med 8% fett, lager lapskaus med pølser i men den lyse utgaven uten saus i, og med magre pølser. Lørdagene er middagen byttet ut med brødmat, og så synder jeg litt med lasagne på kvelden, men den lages med malt oksekjøtt og skummetmelk. Har mere grønnsaker til middagen, og kjøper ofte poseblandinger fra frysern, men koker også "ferske" gulerøtter og brokkoli.

Helge kos: Sjokolade, potetgull, og kaffebrød er ute av livet mitt, og vil nok ikke tillates i andre sammenhenger enn jul, påske, og bursdager, har ikke rørt dette på en mnd nå. Når mann og datter koser seg med smågodt og potetgull, så tillatter jeg meg litt aspartam, og lager meg Gautes sukkerfrie bursdagsgele, som jeg har kremtopping på. Geleen har 12 kcal pr 100g, og toppingen 260 kcal. Gir meg selv lov å drikke litt light brus men aldri på hverdager. Mitt nye liv er ikke billig, men måtte til, og vil være gunstig for hele familien sin helse så det skal gjennomføres.

Til slutt så vil jeg si det at det å drikke så mye vann (2 l) er litt slitsomt for meg, og kjøpte meg derfor Imsdal med pære og ingefær, og bonaqua med bringebærsmak. Trodde fremdeles jeg var sunn, men bare helt til jeg skulle smake på hærligheta. Bonaqua smaker sukkervann med bringebærsmak, og har nesten 50 kcal pr dl og en del sukker, og imsdal har riktignok bare 0,3 kcal men er tilsatt aspartam, så kildevann med smak er jo praktisk talt nesten like ille som brus og saft . Føyer derfor masse sitron og isterningposer til handlelista

Dette ble beklageligvis et skikkelig sammensurium , med litt spørsmål, litt info om endringer, en porsjon syt, men håper det er leselig.