Jeg har filosofert litt over sider vedrørende hypothyreose og jod:
  • -Da jeg var liten fikk jeg alltid høre at du må spise fisk for ikke å få struma.
    -Har blitt fortalt, og mener å ha lest her i forumet, at du ikke skal ha ekstra jod når du har lavt stoffskifte.
    -Leser om hypothyreosepasienter her i forumet som blir dårlige av tilskudd av kelp.
    -Tok selv en gjør-det-selv-test for å sjekke jodstatus og ble ikke dårlig av verken den eller av å blande litt kelp i maten.
At hyperthyreote bør holde seg unna jod kan jeg forstå, men hypothyreote? Stoffskiftehormonene blir til ved at jodmolekyla binder seg til aminosyra tyrosin. Både aminosyrer og jod kan en få mangel på ved et "dårlig kosthold" - kan dette være årsaken til noen av stoffskiftetilfella (kanskje særlig der antistoffer er fraværende), og at noen derfor blir så dårlige når de får i seg kelp (de får jo det dem trenger gjennom levaxin eller armour)? Kan det være at noen av oss ville være tjent med et daglig tilskudd av aminosyrer og/el. jod, og heller event. gå litt ned i dosen av stoffskiftemedisiner?

Stemmer mitt resonement? Skulle gjerne høre om andres erfaring, eller om noen kjenner til noen gode oppklarende artikler om temaet.