Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Threaded View
-
19-06-06, 12:28 #15
Ellen
Jaa, TSH stiger om natten og slutter å stige om morgenen.Første gang jeg tok blodprøve viste TSH 5.1 (sent på ettermiddagen) og 1 mnd senere viste TSH 6.7 (tidlig på morgenen før frokost).
Det er omtalt i lærebøkene (EWrnre&Ingbar's The Thyroid) og på www.thyroidmanager.org . Min TSH ble aldri høy før jeg fikk tatt prøvene om morgenen. I Thyroidmanager står det at TSH kan bli enda høyere hvis man tar prøve uten å ha sovet natten før.
Om den høyere TSh betyr at ft4 og ft3 stiger, og om stoffskiftet er høyere om natten og morgenen enn om dagen/ettermiddagen, har vært gjenstand for undersøkelser. Jeg tror de konkluderer med at det ikke har så mye å si.
Men for en stund siden var det en interessant artikkel på jcen som i forbifarten kommenterte om dette. De sa at man forbrenner om natten. Bare sånn en uten videre faktaopplysning. Må finne det igjen.
Det stemmer også med en atkins-bok jek kjøpte på norsk, dette med å forbrenne om natten (hvis man ikke har stappet seg med karbohydrater)
Skal finne det igjen, det stod i jcem og var om tykke unge kvinner (og de hadde alle sammen en TSH over 2) (ikke rart at TSH-referanseområdene blir for høye når de tar med overvektige)
Lignende tråder
-
Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
Av trude.lutt i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 18Siste melding: 01-12-07, 22:02 -
De mest uforklarlige sykdommer
Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 10-04-07, 23:38 -
Hvilke symptom sliter dere mest med?
Av komlå i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 27Siste melding: 12-03-07, 21:49 -
Hva jeg hater mest - hyper eller hypo?
Av brits i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 17-04-06, 21:39

Svar med sitat
Bokmerker