Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
11-01-17, 19:57 #2
Sv: Høyt stoffskifte? Trenger hjelp til min far. Lang sykehistorie
Hej Cossie

Det skurrer nok alligevel ikke så meget, hvis flimmer-lægemidlet hedder Amiodarone (andet navn Cordarone). I så fald får din far mindst ½ million mcg elemental jod hver dag, og af SÅ meget jod vil mellem 2 og 3 procent af alle behandlede patienter, udvikle thyreotoxicose, uanset at de evt. før har været problemfrit behandlet med dette lægemiddel.
Du kan læse om Amiodarone i denne tråd, jeg har skrevet for at forklare hvor ufarlig jod i virkeligheden er, når ellers så enorme daglige mængder under behandlingen for hjerteflimmer, kun påvirker så få patienter, som tilfældet er. Det er bare så trist, at netop din far er havnet i denne gruppe lige nu - hvis det ER Amiodarone/Cordarone han er i behandling med?
Hvis det, i stedet var Dronedaron, ville din far nok ikke udvikle så høje værdier af thyreoideahormoner, til gengæld Dronedaron er en hel del mindre effektiv til at stabilisere hjerterytmen. Der er også flimmer-lægemidlet, der hedder Flecainid (Flekanid), men det gives vist nok ikke til patienter der er hjerteopererede (?), tror jeg.
Thyreotoxicose pga. Amiodarone er let at behandle, ved at cutte Amiodaron, men det løser ikke din fars problem med hjerteflimmer. Ved du om man havde evt. overvejet at give din far en pacemaker?
Jeg ved, at pacemaker sædvanligvis tilbydes patienter med for langsom og uregelmæssig hjerterytme, men den kan altså også bruges ved for høj hjerterytme og flimmer der ikke reagerer på behandling, eller når man overreagerer på Amiodarone, som det nu er, tror jeg, tilfældet med din far.
Når man behandler flimmer-patienter med pacemaker, kan det blive nødvendigt at brænde med laser sinusknuden i hjertets højre side, for netop at lukke af for overstimulering af hjerterytmen, så pacemakeren fremover overtager hele styringen af hjerterytme,i det rette tempo. Og så må man have en pacemaker for resten af livet, men også for resten af livet får man ro og roligt hjerte, selv om blodfortyndende behandling skal fortsætte, mener jeg at have læst om før.
Den hjerteoperation din far er gennemgået før, ved du hvilken side af hjertet var involveret? Man kan få infarkt af forskellige årsager, og hvis operationen påvirkede den side, hvor sinusknuden befinder sig, kunne styringen af hjerterytmen blive påvirket også.
Din far kan altså ikke fortsætte som det er nu, og tingene tyder altså på, at som det er nu, bliver hans hjerte slidt mere og mere, til selv en pacemaker ikke kan nytte mere, så måske er tiden inde til en second opinion med henblik på at undersøge andre muligheder, end de som hidtil ikke har fungeret permanent? Det ville jeg afgjort overveje, hvis jeg var dig, Cossie.
Anti-TPO er ganske vist lidt over normalområdet, men ikke så alarmerende. Paradoksalt nok, blodprocent er lav, men ferritin er (for) høj (?). Det kan betyde at din fars jernlager er muligvis (over)fyldt, uanset at blodprocenten er lav
Når leukocytter er lave og monocytter er høje plejer det betyde at immunsystemet er svækket og der er (derfor?) brug for flere monocytter, som er en slags "skraldemænd" der jagter og tilintetgør fremmede elementer som virus, svampekim, døde celler osv.
Grunden til din fars lave blodprocent må være anden, end jernmangel, fordi i din fars tilfælde er ferritin (for) høj, bare så han ikke finder på at tage jerntilskud. I det hele taget, er det ikke sundt for mænd, at tage tilskud af jern, medmindre blodprøver viser meget lav ferritin. De mest hyppige årsager til lavt blodprocent trods intakt jern-depot, plejer at være mangler på nogle/flere nutrienterne som B- og C-vitaminer, B12-vitamin, folinsyre, zink, magnesium, kobber, kisel, kobolt, molybdæn og mangan.
Det ville være temmelig nyttigt, at din fars blod blev analyseret for ALLE de mikro- og makro-nutrienter, der er analyser til på offentlige laboratorier. Når han er en ældre mand, mangler han HELT sikkert en hel del, ikke mindst fordi mavesyren er faldende hos de fleste ældre. Lad ham spise to mellemstore kogte, pillede, groft revet rødbeder UDEN noget som helst, heller ikke salt. Hvis hans urin efter et par timer, eller dagen efter er rød eller rødlig, da mangler han mavesyre til at trække næringsstoffer ud af sin mad. Jo rødligere urin, desto større mangel på mavesyre og mindre gavn af den spiste mad.
Jeg gætter også at din far er sat på et hjerte-diæt, der faktisk også kan give massive nutrientmangler, hvis der ikke suppleres med kosttilskud og med kredsløb-neutrale, mættede fedtsyrer, som findes i f.eks. kokosolie. Kroppens kemi er temmelig fintfølende, og særlig hos ældre skal der ikke meget til, før mangler der ellers tolereres bedre af yngre, ødelægger helbredet hos ældre. Afgjort værd at være opmærksom på.
Håber, du og din far vil seriøst overveje second opinion og grundig undersøgelse på en privat klinik med hjerte-/kredsløb ekspertise. Jeg ved ikke hvor gammel din far er, men min erfaring siger mig, at gode dage er endnu mere vigtige på ældre dage, end de var i ungdommen, i hvert fald, hvis man ikke skal herfra i utide.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hjelp! Et høyt stoffskifte behandles med Levaxin?
Av Hello i forumet Høyt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 07-05-13, 15:45 -
Har en lang sykehistorie som har resultert i ME-diagnose
Av eline i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 7Siste melding: 09-09-12, 19:26 -
Diagnostisert med struma og høyt stoffskifte i 1988. Trenger litt hjelp :)
Av Litamor i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 07-04-12, 10:41 -
Operert for knutestruma. Lang sykehistorie.
Av rosa i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 16Siste melding: 04-04-12, 17:03 -
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14

Svar med sitat

Bokmerker