Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
30-08-16, 19:32 #1rugesola Gjest
Hvordan er det å leve med Hashimotos?
Jeg fikk diagnosen Hashimotos etter post partum tyroeditt. Jeg ba om henvisning til medisinsk poliklinikk og prøvene jeg måtte ta før jeg kom dit innebar blant annet anti-TPO som da var forhøyet. Jeg hadde hatt lavt stoffskifte og blitt behandlet for dette i 10 år. Fikk ikke post partum tyroeditt etter førstemann, men etter nr. 2.
Jeg blir behandlet med levaxin og kontrollprøvene som tas er TSH og fritt t4. Det tok halvannet år før ting roet seg på akseptable verdier(TSH mellom 0,5-1,5, fritt t4 rundt 18), men plutselig er TSH under 0,5 igjen... Jeg kjenner lett på symptomer på overdosering og underdosering, kroppen reagerer kraftig både over og under grensen uavhengig av om jeg er bevisst på prøvesvarene. Det har alltid vært jeg som har bedt om å få ta nye prøver, og de har da vært utenfor vinduet. Det er spesielt tydelig på fordøyelsessystemet og humøret.
Det er slitsomt å svinge slik og jeg forstår ikke hvorfor det er sånn. Når vi har endret på dosen har det vært en liten endring og prøvesvarene har vært fine en periode før de plutselig er ute å kjøre igjen.
Er det sånn det skal være? Resten av livet? Har jeg nå en kronisk betennelse som vil svinge konstant? Kan jeg påvirke sykdommen i noen grad ved mat og aktivitet?
Jeg vet det finnes masse informasjon, men det er vanskelig for meg å lese på engelsk og jeg har ikke konsentrasjonsevne eller overskudd til å lete.
Håper noen kan hjelpe.
Lignende tråder
-
Er symptomer noe vi må leve med???
Av janne2 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 28-07-12, 10:27 -
Hvordan synes du det er å leve med hypotyreose?
Av flaggstang i forumet Å akseptere stoffskiftesykdommen og leve med denSvar: 1Siste melding: 18-01-12, 20:28 -
Hashimotos - hvordan utvikler den seg over tid?
Av Karatekid i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 12-06-11, 16:18 -
Leve "langsomt"? Hvordan fungerer det hos dere?
Av Qa i forumet StressSvar: 16Siste melding: 06-06-10, 18:59 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker